10 tips för att få en platt mage

Badsäsongen hänger utan tvekan över oss, och vem skulle inte vilja ha en stram och platt mage innan t-shirten åker av? Vi kan inte lova dig ett sexpack redan imorgon, men om du bara följer några av dessa forskningsbaserade tips är du på god väg till att få en plattare mage.

Att sträva efter en plattare mage ska inte bara vara ett skönhetsideal. Något som du säkert hört om tidigare, är att bukfett är allt annat än positivt för vår kropp. Det höjer blodsockret, och kan ge oss flera livsstilssjukdomar.

Så hur gör man för att få en platt mage?

Först och främst: Kom ihåg att det inte går att punktförbränna överflödigt kroppsfett. För att gå ner i vikt behöver du också minska kroppsfettet. Och det betyder helt enkelt att du behöver äta mindre kalorier än vad du förbränner.

Nedan får du receptet till hur du gör just det. Snart kommer du se att din mage blir plattare. Dessa råd är baserat på forskning.

1. Minska på några av kalorierna

Det absolut enklaste sättet att gå ner i vikt på är att minska ditt kaloriintag.

Men här är det viktigt att hitta en balans, för om du minskar ditt kaloriintag för mycket kan det ge motsatt effekt. Det kan bromsa din ämnesomsättning, och då förbränner du också färre kalorier. Inte önskvärt.

Optimalt sett bör du minska ditt intag med 500-700 kalorier för att kunna gå ner i vikt med 0,5-1 kg per vecka.

redusere kalorier flat mage
VISA MIG DIN SHOPPINGBAG… Fyll shoppingbagen med produkter som innehåller färre kalorier.

2. Fiber, mera fiber!

Få i dig mängder av vad som kallas lösliga fibrer. Detta är varianten som löser sig i vatten och bildar en gelliknande massa. Detta gör att maten passerar långsammare genom matsmältningskanalen.

Du hittar denna typ av fibrer i livsmedel som havre, ärtor, bönor, linser, äpplen, morötter och korn.

Lösliga fibrer har visat sig ge en bra mättnadskänsla, då det tar längre tid innan man måste gå på toaletten. Dessutom kan lösliga fibrer hjälpa dig att ta upp färre kalorier från mat.

3. Ta på löparskorna

Tyvärr kommer vi inte undan. Om du verkligen vill få fart på fettförbränningen måste du ta på dig löparskorna och vara i aktivitet.

Att utföra aerob träning är det bästa du kan göra för att förbränna kalorier, och inte minst för din hälsa.

Dessutom har studier visat att aerob träning också kan bidra till att minska det farliga bukfettet.

Enligt dessa studier bör du träna 150-300 minuter med måttlig till hög intensitet varje vecka, vilket är 20 till 40 minuter dagligen. Det klarar du av, eller hur?

Exempel på aerob träning är löpning, snabb promenad, cykling och rodd.

4. Begränsa mängden kolhydrater

Du behöver inte gå all in och köra lågkolhydrat från morgon till kväll, men att minska på några av kolhydraterna kommer att ge dig en boost i fettförbränningen.

Studier på lågkolhydratdieter visar att den här typen av diet kan minska det viscerala fettet, alltså bukfettet hos oss människor.

Börja med att dra ner på alla raffinerade typer av kolhydrater. Det är spannmålsprodukter som har bearbetats av en matproducent så att spannmålen inte längre är intakt.

Läs också: Den ulitmata guiden till lågkolhydrat

Ett exempel på detta är vitt bröd av raffinerade spannmål.

Fokusera istället på att äta mer av fullkornslivsmedel, då detta är kopplat till att minska kroppsfett och bukfett.

karbohydrater flat mage
UNDVIK: Försök att undvika att äta för mycket av raffinerade kolhydrater.

5. Lite styrketräning

Om du lyckas att få in lite styrketräning, är du ännu närmare ditt mål om en plattare mage.

Styrketräning är ett smart drag om du vill gå ner i vikt. Ju mer muskelmassa, desto fler kalorier förbränner du totalt sett under dagen.

Prova att få in några dagliga övningar med styrketräning, även om det är hemma från vardagsrumsgolvet.

Läs också: Stor guide till styrketräning: Så kommer du igång!

Styrketräning är dessutom effektivt för att minska både visceralt fett och det totala kroppsfettet.

6. Gå en promenad

Att kombinera en hälsosam kost med träning är utan tvivel mest effektivt när du vill gå ner i vikt.

Som tur är behöver du inte springa ett halvmaraton varje vecka för att dra nytta av hälsofördelarna med att hålla dig aktiv.

Korta, regelbundna promenader har visat sig vara effektiva för att minska både bukfett och det totala kroppsfettet.

Enligt studier kan du genom att gå 12 000 steg per dag, i tillägg till en snabb promenad 3 gånger i veckan, minska det viscerala fettet efter ett par månader.

Läs också: Så kan en daglig promenad få dig ner i vikt

gåtur flat mage
EN LITEN AKTIVITET ÄR TILLRÄCKLIGT: Du kan komma långt bara genom att lägga till en daglig promenad i ditt schema.

7. Öka proteinintaget

Ät dina proteiner med gott samvete. Fördelen med att äta mer protein är att det minskar aptiten och ökar mättnadskänslan. Dessutom förbränner du fler kalorier när kroppen smälter ner proteiner, kämfört med fett och kolhydrater.

Hur mycket proteiner du behöver beror på flera faktorer som ålder, kön och aktivitetsnivå. Här kan du ta reda på hur mycket protein du bör äta varje dag.

Sikta på att få i dig proteiner från bra källor, såsom kött, fisk, fågel, ägg och baljväxter vid varje måltid.

8. Skriv ner vad du äter

Det här tipset kan låta som artikelns tråkigaste tips. Men är också det mest användbara.

Idag finns det flera bra appar på din mobil där du kan skriva ner vad du äter. Du kommer märka att det är enklare att äta mindre om du för en matlogg.

Du behöver inte skriva ner absolut varje tugga, men detta ger dig en bra översikt. Var och när hamnar du i matfällan och äter för mycket?

Du kommer att upptäcka att du blir medveten om ditt kaloriintag, och att det blir lättare att anpassa ditt ätmönster vid behov.

noter ned hva du spiser for å få flat mage
HUR MÅNGA KALORIER? Börja gör små sammanfattningar av vad du äter. Du behöver inte skriva ner ALLT.

9. Prova intermittent fasta

Intermittent fasta är ett ätmönster där man växlar mellan att äta och fasta inom en viss tidsperiod.

Vissa skulle hävda att det är ett enklare sätt att minska ditt totala kaloriintag än ett traditionellt förhållningssätt till en lågkaloridiet.

Här kan du läsa allt om att fasta, och hur du går fram för att gå ner i vikt.

De mest populära är 16:8 dieten och 5:2 dietten

10. Prova ett kosttillskott för att nå viktmålet

Ta ett djupt andetag, släpp ut magen och var nöjd med att du läst hela vägen hit. Om du följer alla råd ovan får du utan tvekan en plattare mage. Men vill du ha extra hjälp för att lyckas med viktmålet kan du även testa MetaBurn. Du får inte en plattare mage redan imorgon bara genom att äta MetaBurn, men 350 mg camellia sinensis kan hjälpa till med viktkontroll, ämnesomsättning och att minska aptiten.

Dessutom innehåller MetaBurn 50 mg chilli och 200 mg wakameextrakt. Wakame kan bidra till att påverka fettmetabolismen och kan också bidra till att minska aptiten. I tillägg bidrar vitamin B3, B6, och B9 till normal energiomsättning. Krom bidrar till att upprätthålla en normal blodsockernivå, som kan ha en effekt på sötsuget.

Precis vad du behöver när målet är att göra något med vikten!

Källor: