5 «sunda» förbrännings-fällor

Vid många tillfällen är orsaken till att du inte lyckas med att bli av med de sista kilona är att du uppfattar din kost som hälsosam, innehåller ofta livsmedel som i verkligheten är det vi kallar «förbrännings-fällor».

Dessa «sunda» alternativen innehåller ofta näringsämnen som din kropp betraktar som gifter, och sätter därför igång ett försvar för att skydda sig. På grund av detta kan dessa matvaror bidra till att bromsa din förbränning, och göra att du står still i din viktminskning.

Med andra ord kan sådana livsmedel förändra balansen i din förbränning, och kan leda till bland annat: viktökning, sköldkörtelsjukdomar, trötthet, hormonell obalans och matsmältningsstörningar.

Här är fem till synes «hälsosamma» alternativ du bör ta bort från din kost om du önskar att ge din förbränning en extra boost:

1. Fruktjuice

Fruktjuice - Forbrenning Det är lätt att associera viktökning med att äta stora mängder fett, men i verkligheten är socker den absolut största boven.

Många som ska begränsa sockerintaget ersätter den stora stygga vargen, läsk, med det «hälsosammare» juice-alternativet. Men hur effektivt är detta utbytet?

De flesta typer av juice, inklusive många typer av äppeljuice och apelsinjuice, är lite som kemiskt producerat sockervatten.

Frukt är i grund och botten nyttigt och bra för dig, men processen med att omvandla frukt till fruktjuice tar i de flesta fall bort de hälsofördelar som annars följer med genom att äta frukt.

I denna process tillsätts socker, färgämnen och smakämnen innan den färdiga produkten skickas ut till butikshyllorna. Ett vanligt glas juice kan därför innehålla så mycket som 30 gram socker. Som jämförelse innehåller ett glas läsk cirka 28 gram socker.

Detta bör du välja istället:
Ett hälsosamt och bra alternativ till fruktjuice är hemlagad lemonad, tillverkad av äkta citronsaft, vatten och stevia. Andra bra alternativ är örtte med rå honung eller kokosnötvatten (men här är det också viktigt att vara kritisk).

2. Fullkornsprodukter

Fullkorn brød - Forbrenning Fullkornsprodukter är kanske den största «förbrännings-fällan» av de alla. Fullkornsprodukter kan kanske låta som ett sunt alternativ, men många av dem har en förstörande effekt på din förbränning.

Tre av huvudingredienserna i fullkornsprodukter är gluten, stärkelse och fytinsyror – tre ämnen som hjälper till att bromsa viktminskningen.

Gluten är inflammatoriskt i kroppen, stärkelse väntar bara på möjligheten till att omvandlas till socker och fytinsyra binder sig till mineraler som annars hade kunnat bidragit till att öka din förbränning.

Några av de värsta fullkornsprodukterna du kan äta är: bröd, pasta, muffins, desserter, mjöl, chips och granolabarer.

Detta bör du välja istället:
Byt ut fullkornsprodukter till frukt och grönsaker och välj surdegsbröd framför de andra sorterna. Du kan också ersätta vetemjölet med kokosmjöl, ett fiberrikt alternativ som innehåller fettsyror som din kropp kan använda som ett effektivt bränsle.

Rapsolje - Forbrenning - Vitamail 3. Rapsolja

Vi ser vegetabiliska oljor som ett sundare alternativ till smör i både stekning och bakning, men om du väljer fel olja kan detta vara en bidragande faktor till att du inte blir av med de sista kilona.

Flera vegetabiliska oljor, som för exempel rapsolja, innehåller härdade och hydrerade oljor som är inflammatoriska i kroppen, och kan därför leda till störningar i hormoner och fettförbränningen.

I tillägg är flera typer av rapsolja genmodifierade, vilket betyder att de innehåller bekämpningsmedel som inte bara kan förstöra för din förbränning, men också din generella hälsa.

Detta bör du välja istället:
Byt ut den vegetabiliska oljan du använder till kokosolja och smör från kor som är fodrade på gräs. Denna typen smör är bra för förbränningen för att den är rik på Conjugated Linoleic Acid (CLA) – en fettsyra som bland annat fungerar för att förebygga cancer. Kokosolja kan bidra till viktminskning på grund av att den innehåller en olika sunda fettsyror.

4. Granolabarer

Granolabarer

Denna «hälsokosten» har i många år blivit omtalad som ett sunt alternativ, men i verkligheten fungerar dessa barerna som en varg i fårakläder när det kommer till förbränningen.

Först och främst innehåller granolabarer stora mängder fullkorn och socker. I tillägg innehåller de ofta honung, och inte den nyttiga typen. En studie visar att honungen i tre fjärdedelar av amerikanproducerade granolabarer inte innehåller spår av pollen, men däremot har blivit pastoriserat vid höga temperaturer.

Kombinationen av gluten, fytinsyror och bearbetad honung gör dessa såkallade «hälsobarerna» till en dödlig fiende för din förbränning.

Detta bör du välja istället:
Är du glad i granolabarer är det bästa alternativet att göra dina egna, hemmagjorda barer. Låt mandlar, pecannötter, cashewnötter och chiafrön blötläggas i vatten i åtta timmar, och låt de därefter torka i ett dygn. Tillsätt honung, russin, riven kokos, kanel och havsalt, och ställ in ”smeten” i ugnen. Då har du både ett hälsosamt och gott snacks.

5. Konstgjorda sötningsmedel

Søtningsstoffer - Forbrenning Av alla «förbränningsdödare» är konstgjorda sötningsmedel som aspartam och sukralos kanske de mest vilseledande.

Konstgjorda sötningsmedel lockar till att dämpa sötsuget utan att du får i dig kalorier, men i verkligheten är ämnen som aspartam kopplat till så mycket som 92 negativa hälsoeffekter.

Aspartam och sukralos kan i tillägg ha motsatt effekt än det som är tanken: Det kan faktiskt bidra till att stimulera aptiten, och därmed öka suget efter kolhydrater.

Med andra ord kompenseras kalorierna som du ”sparar” – genom att välja konstgjorda sötningsmedel, gör så att du äter mer.

I MESA-studien, en studie som undersökte effekterna av sockerfria läskedrycker på fetma, metabolt syndrom och diabetes hos över 6 000 deltagare, drog forskarna slutsatsen att konsumtion av endast en ”sockerfri”-dryck om dagen ökade risken för en större midja och viktökning.

Detta bör du välja istället:
Ta bort alla onödiga sötningsmedel, och använd istället stevia – ett naturligt kalorifritt sötningsmedel. Andra goda alternativ är rå honung och dadlar. Sist men inte minst kan kosttillskott som innehåller krom bidra till att dämpa sötsuget.

MetaBurn

MetaBurn är ett naturligt kosttillskott. I denna produkten har våra produktutvecklare kombinerat de fyra naturliga ingredienserna grönt te, chili, krom och wakameextrakt. Krom bidrar till normal omsättning av makronäringsämnen och till att upprätthålla en normal blodsockernivå. 

Insatsen behöver du först och främst lägga ner själv, men två kapslar om dagen kan bidra till at du får ut lite mer utav varje steg du tar!