5 tips för att bli av med dina semesterkilon

Lata semesterdagar gör utan tvekan något med vikten också. Här får du 5 bra tips till hur man kan gå ner i vikt efter semestern.

Du ska inte ha dåligt samvete, det är tillåtet att unna sig några besök på restauranger ocg glassbodar när det är varmt och semester. Men om du vill gå ner i vikt igen, kan du följa dessa tips nedan.

Följ dessa 5 hälsotipsen efter semestern för att få en hälsosammare livsstil i höst.

1) LAGa MATEN hemma

Försök att återuppta rutinen med att laga mat hemifrån. Då vet du ca hur många kalorier du får i dig. Dessutom får du i dig mindre natrium och socker, något som det ofta är mycket av i maten ute.

2) GöR en MATDAGBOK

Ta dig tid till att skriva ner det du äter. Ja, varenda tugga. Då blir det lättare att följa med på dina matvanor, och hålla översikt. Det gör nya ändringar enklare att följa med. För det är lätt att tänka att man äter mindre än vad man gör. Du kanske upptäcker att det blir lite extra småätande som du inte tänkte på?

3) Håll DiG I AKTIVITET

Att vara aktiv är inte den enda vägen för att nå viktmålet, men det hjälper för att upprätthålla en hälsosam livsstil. Inte minst kommer du förbränna kalorier. Försök att träna regelbundet, och tillsammans med en bra kost kommer du ha en stadig kurs mot en bättre vikt. Ett träningspass behöver inte vara flera timmar långt, börja med att byta ut hissen med trapporna.

4) DRIcK mycket vatten

Att dricka mycket vatten är det enklaste du kan göra för att gå ner i vikt. Vatten leder bland annat till att minska din aptit. Ha med dig vatten när du ska ut, och försök att dricka minst 6-8 glas varje dag, eller ännu mer om du tränar eller om det är varmt ute.

5) UNdvik ULTRAPROcESSERad MAT

Du kan dra nytta av att minska ultraprocesserad livsmedel. Detta gäller de flesta produkter som inte längre liknar de råvaror de kommer från. De är billiga, enkla och frestande. Men studier visar att kraftigt bearbetade livsmedel är svårare för kroppen att ta upp. Dessutom innehåller bearbetade livsmedel ofta mycket tillsatser, så att de håller sig längre, smakar bättre och ser frestande ut. Du bör helst undvika detta.

FÅ HJÄLP MED ATT BLI AV MED SEMESTERKILONA

I tillägg till tipsen ovan, så finns det också kosttillskott som kan ge dig bättre kontroll över sockersuget. Exempel på detta är MetaBurn. MetaBurn innehåller grönt te, chili, wakameextrakt och krom. Wakame upprätthåller fettmetabolismen och kan även bidra till att minska aptiten. I tillägg bidrar krom till att upprätthålla en normal blodsockernivå, som också kan ha en effekt på sockersuget.