7 sunda kaloridödare till sommaren

Det är sommar och varma skor har äntligen bytts ut mot sandaler och parkasen med lätta plagg. Och nu när kläderna ska av är det frestande att äta LITE hälsosammare också. Vi har samlat 7 färska favoriter som din kropp kommer älska i värmen.

De innehåller inte många kalorier, och som en extra bonus ger de din kropp många hälsofördelar också. Du kan äta ingredienserna som de är, eller så kan du baka in dem i ett härligt sommarrecept.

Redo för att få vätska i munnen (och i kroppen)?

1. Saftig vattenmelon

Att hålla kroppen hydrerad är viktigt året runt, men desto viktigare när solen står högt på himlen och svetten rinner. Som tur är behöver du inte bara dricka vatten, du kan även äta råvaror som innehåller rikligt med vätska. 

Vattenmelonen är precis en sådan frukt. Den består av hela 92 procent vatten (därav sitt namn).

vannmelon

Visste du förresten att vattenmelon är helt fettfri, en rik källa till vitamin A, B6 och C? Dessutom visar studier att en halv kopp med vattenmelon innehåller så mycket som mellan 9 och 13 mg lykopen. 

Fördelen med att äta råvaror som vattenmelon är att du får i dig extremt lite kalorier (30 kalorier per 100 g), samtidigt som den fyller magen. I mycket större utsträckning jämfört med om du bara skulle dricka vatten!

2. Majs på grillen?

Majs är för många ett obligatoriskt tillbehör till grillmaten. Men visste du att den innehåller både kostfiber och folat, och att den även är rik på antioxidanter?

Majs innehåller nämligen karotenoiderna lutein och zeaxantin, som är bra för vår ögonhälsa och filtrerar bort en del av solens skadliga strålar. Se på majs som en naturlig uppsättning med solglasögon. 

mais

Grönsaken innehåller endast 19 gram kolhydrater per 100 g. Hela 1 gram kostfiber och 3,5 mg vitamin C. Folat bidrar till att minska trötthet och utmattning, medan kalium bidrar till att upprätthålla normalt blodtryck. Kostfiber är bra för matsmältningen.

3. Ta en tomat

Solskyddsfaktor är utan tvekan bud nummer 1 när du är naken under blå himmel. Men visste du att även tomater kan ge dig extra solskydd? Detta beror på att tomater, som vattenmelon, också är rika på lykopen. 

Lykopen är karotenoiden som ger tomater den röda, fylliga färgen. 

I en studie var deltagare som exponerades för UV-ljus bara hälften så röda i huden efter att ha ätit 2 och en halv matsked tomatpuré i 10 – 12 veckor. 

tomat sommer

Tomater är en bra källa till både betakaroten, vitamin C, och kostfiber. Betakaroten omvandlas till vitamin A i kroppen som bidrar till att upprätthålla normal hud och hår, medan vitamin C bidrar till att upprätthålla ett normalt immunförsvar och till att öka upptaget av järn från andra matvaror.

Dessutom består den av endast 18 kalorier. Lägg rikligt med tomater på grilltallriken i sommar. 

4. Färska blåbär

Du kan få tag i blåbär året runt i matbutikerna. Men just nu är de extra söta, och ger dig dessutom massvis med antioxidanter. 

blåbær

Blåbär är källa till vitamin E, vitamin C och folat. I tillägg har blåbär ett högt innehåll av kostfiber. Vitamin E bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress, medan vitamin C stärker immunförsvaret och ökar upptaget av järn från andra matvaror.

5. Körsbär är rika på betakaroten

Njut av både söta och syrliga råvaror från frukthyllan. 

Körsbär räknas som superbär eftersom de är fyllda med bra näringsämnen. Du hittar både söta och sura körsbär. De söta kallar vi för bigarråer, medan de sura för surkörsbär.

kirsebær og moreller sommer

Den starka, röda färgen på bäret avslöjar att den är rik på antioxidanter. Skalet innehåller både antocyaniner och betakaroten. 

Vad sägs om att blanda ner körsbär i yoghurten, eller laga en god kompott eller sylt?

6. Förfriskande iskaffe

Inget slår ett utsökt glas med iskaffe i sommarvärmen. Starta dagen med denna kalla förfriskning, och få samtidigt en liten energikick.  

Kaffe kommer med ett antal hälsofördelar, och innehåller inte heller kalorier. 

Du kan med säkerhet dricka så mycket som 400 mg koffein om dagen, vilket motsvarar mängden koffein i fyra koppar bryggkaffe. 

iskaffe sommer

Här är ett recept på en god iskaffe utan socker:

  1. Häll kaffe i en presskanna, och tillsätt kallt vatten.
  2. Rör om och låt stå i 10 minuter innan du rör om igen.
  3. Sätt på locket på presskannan (utan att pressa ned den) och sätt in i kylskåpet över natten. Kallbryggt kaffe bör stå i 12–24 timmar.
  4. Pressa ner locket och fördela kaffet i fyra glas.
  5. Häll i 1 dl mjölk i varje glas.
  6. Ha till slut i kaffeisbitar i iskaffet. Njut!

    Källa: idagranjansen.com

7. Hallon och kostfiber

Hallon har en syrlig och aromatisk smak. 

En kopp hallon innehåller så mycket som 8 gram kostfiber. I en studie publicerad i Journal of Nutrition kan det vara fördelaktigt för vikten att äta mer kostfiber. 

Under de två åren som man utförde studierna, hittade forskarna att de som ökade fiberintaget med 8 gram för varje 1000 kcal, gick ner i vikt. Om du äter 2000 kalorier dagligen, försök att få i dig 16 gram med fiber samtidigt.  

Ät hallonen som de är, gör en god smoothie eller ha dem i flingorna. 

Fyll på med bra näringsämnen i sommar!

Om du önskar att få ytterligare fart på förbränningen kan du ta två kapslar med MetaBurn dagligen. 

MetaBurn innehåller bland annat 350 mg camellia sinesis kan bidra till att hjälpa med viktkontroll, förbränning och till att minska aptiten. 

Dessutom innehåller MetaBurn 50 mg chili och 200 mg wakameextrakt. Wakame kan bidra till att påverka fettmetabolismen och till att minska aptiten. I tillägg bidrar vitamin B3, B6 och B9 till normal energiomsättning. Krom bidrar till att upprätthålla en normal blodsockernivå, som kan ha en effekt på sötsuget. 

Njuuut av sommaren! 😎 ⛱️

metaburn boks

PROVA METABURN GRATIS

60 dagar – Endast 79:- i porto

Skriv in ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med information kopplat till ditt personnummer, där du läser mer om abonnemanget och villkoren innan du beställer. Du beställer ingenting nu.

Källor: