9 FAKTA OM METABOLISM OCH FETTFÖRBRÄNNING

Tycker du att det är svårt att gå ner i vikt? Nyckeln till att lyckas gå ner i vikt kan vara så enkelt som att förstå din metabolism, även kallat ämnesomsättning eller förbränning, fungerar i verkligheten.

Vissa människor verkar aldrig gå upp i vikt. Oavsett vad de äter. Det kan verka tvärtemot som att de fettrika kalorierna förbränner med den extra pizzaslicen.

Har de högre metabolism än oss andra? Och kan du öka metabolismen eller din förbränning?

För att ta reda på det, behöver vi förstå hur de kjemiska processerna i vår kropp fungerar.

Låt oss kolla igenom på 9 viktiga fakta om metabolism, och även hemligheten bakom naturlig viktnedgång. 

1. Det handlAr om BMR

Basal Metabolic Rate, basalstoffskiftet eller hvilestoffskiftet på norsk, refererer til de kjemiske prosessene som foregår i kroppen din – med andre ord hvor mye energi du bruker hver dag. For eksempel kreves det energi både for å puste, for at hjertet skal slå og for å holde kroppstemperaturen rundt 37 grader til enhver tid. 

BMR står för omkring 65-70 procent av din totala kaloriförbränning!

2. Mer muskler = HÖGRE metabolism

Jo mer muskelmasse du har, jo mer energi bruker kroppen. Hvileforbrenningen påvirkes nemlig av to typer vev: Fettvev og muskelvev. 

För varje kilo muskler du har, förbränner kroppen 13 kalorier, och motsvarande förbränner den bara 4,5 kalorier per kilo fett. Muskelmassan står alltså för 3x mer av kroppens naturliga förbränning. 

Muskler konsumerar i allmänhet mycket mer energi än någon annan cell i kroppen.

Dette betyder att du kan öka din metabolism genom hjälp av styrketräning. Om du lägger på dig 5 kilo muskler samtidigt som du går ner 5 kilo med fett, kommer det göra att din kropp förbränner 40 kalorier mer per dygn.

Detta märks när man vilar. Du förbränner ännu mer i fysisk aktivitet.

En studie publiserad i European Journal of Clinical Nutrition visade att deltagarna i snitt ökade vilometabolismen med 5 procent efter nio månader med styrketräning.

kolibri og metabolisme
Visste du att världens minsta fågel också har världens snabbaste metabolism?

3. Proteiner kan ÖkA METABOLISMEN

Visste du att kroppen också använder energi när du ska smälta ner maten? Och av de tre makronäringsämnena kolhydrater, protein och fett, är det protein som kräver mest energi. 

Forskning visar att en kost som är rik på proteiner kan öka din metabolism med så mycket som 15 till 30 procent. Dessutom kommer en proteinrik kost även påverka muskelmassan positivt, och därmed också öka BMR. 

Bra källor till protein är kyckling och fisk, mejeriprodukter, bönor, linser och nötter.

4. MÄn har HÖGRE metabolism

Män behöver mer mat och energi än vad kvinnor gör. Detta beror delvis på det faktum att män har mer kroppsmassa, muskler och en högre nivå av testosteron, något som också påverkar förbränningen.

Studier visar att män i löpet av de första månaderna av en diet, kan gå ner mer än dubbelt så mycket som kvinnor.

Det kan vara värt att ha i bakhuvudet om du är kvinna och ska gå ner i vikt tillsammans med din man. Bli inte frustrerad om det går långsammare för dig jämfört med din partner, det betyder inte nödvändigtvis att du gör något fel.

5. Övergångsåldern kan minska metabolismen

Vår förbränning sjunker med åldern, du kommer till exempel förbränna färre kalorier när du är 60 än när du är 20. I själva verket minskar ämnesomsättningen redan från 18 års ålder.

När kvinnor når övergångsåldern, kan även metabolismen påverkas på grund av en lägre östrogennivå. Resultatet kan bli mer magfett, något som också påverkar metabolismen, visar forskning.

Dessutom kan muskelmassan också gå ner med åldern, och det får även inverkan på viloförbränningen. 

En studie från 2015 visar att det bästa du kan göra om du är i övergångsåldern, är att kombinera kost och träning och att äta regelbundet och fiberrika måltider.  

6. Hälsorelaterade utmaningar

Metabolismen kan också påverkas av sjukdomar och vissa mediciner, något som kan leda till metaboliska störningar:

  • Insulinresistens 
  • Obehandlad hypotyreos (låg metabolism)
  • Antidepressiva och blodtrycksreducerande mediciner 

Ta kontakt med din läkare om du tror att den låga förbränningen är relaterad till sjukdom eller mediciner.

7. Vitamin D och metabolism

Senare forskning har visat att vitamin D inte bara är viktig för god benhälsa och immunförsvar. Det kan även spela stor roll i metabolism och vikt, enligt en studie. Resultatet var nämligen att de kvinnorna som hade låga nivåer av vitamin D, gick ner mer i vikt när de fick optimerade deras D-vitaminnivåer.

8. Att skapa hälsosamma vanor 

Metabolismen påverkas alltså av en del olika faktorer. Det bästa du kan göra för att gå ner i vikt är att skapa nya hälsosamma vanor. Det visar en forskningsstudie i skrivit av National Weight Control Registry, som omfattar personer som har gått ner minst 13,6 kilo och hållt den vikten i minst ett år. 

Studien omfattar mer än 10 000 deltagare och är den största studien på viktminskning.

Kännetecknet bland de som lyckades är att de väger sig en gång i veckan, tränar regelbundet och med varierande intensitet. De begränsar kaloriinntaget och håller sig borta från mat med mycket fett, samt tar hänsyn till storleken på portionerna

Dessutom är även vitaminer och mineraler viktigt för normal metabolism, då de tillför kroppen ämnen som den inte själv kan skapa. Vitaminer och mineraler ingår i det vi räknar som en hälsosam kost

9. Funfact: Kolibrien har superfÖrbRÄnning!

Kolibrien är världens minsta fågel och väger inte mer än 4,5 gram. Den lilla fågeln har lockat forskare runt om i världen på grund av dess höga ämnesomsättning. Kolibrien har den snabbaste förbränningen i hela djurriket.. 

Fågeln har en vingslag på 60 till 80 slag per sekund och en toppfart på 150 km / h. Den kan flyga både bakåt och i sidled, rakt upp eller ner och till och med upp och ner.

hÅLL VIKTEN NERE med MetaBurn

MetaBurn kommer kanske inte ge dig samma förbränning som kolibrien, men den kan sätta fart på förbränningen och göra det enklare för dig att hålla vikten stabil. 

I MetaBurn hittar du till exempel de viktigaste ingredienserna: 100 μg krom, 350 mg grönt te (camellia sinesis), 50 mg chili och 200 mg wakameextrakt. Wakame påverkar fettmetabolismen och kan bidra till att minska aptiten. I tillägg bidrar vitamin B3, B6 och B9 till normal energiomsättning.

Med MetaBurn i kroppen kommer du märka att det blir enklare att äta mindre, och svårare att gå upp i vikt