ALLT OM MAT SENT PÅ KVÄLLEN

Vi varnas ofta om att äta strax före sänggåendet eftersom ämnesomsättningen saktar ner när vi sover. Det kan leda till att osmälta kalorier lagras som fett. Stämmer det att du går upp i vikt? Och vad bör du äta?

Du kanske bekymrar dig för att gå upp i vikt om du äter efter en bestämd tidspunkt. Det är vanligt att säga att man inte ska äta efter klockan 20.00. Men i verkligheten är det mycket viktigare vad du äter, än när du äter maten. 

Låt oss kolla på sammanhanget mellan att äta sent och viktöktning, och vad du kan äta för att undvika det.

När bör den sista måltiden vara? 

Några forskare vill påstå att genom att man äter på natten så störs dygnrytmen. Kroppen behöver veta när den ska sova, äta och när vi ska vara vakna. Enligt dygnsrytmen bör vi därför vila och inte äta på natten.

Men flera studier visar att det inte är ett klart sammanhang mellan det att äta sent på kvällen, och övervikt. 

Detta gällde till exempel en studie med 1600 brittiska barn, där man såg att de som åt efter klockan 20.00, åt inte nödvändigtvis fler kalorier i löpet av ett dygn. Därmed gick de inte heller upp i vikt.

De som äter sent, äter mer?

En studie med 52 vuxna visade dock motsatsen: De som åt sent, fick i snitt i sig fler kalorier i löpet av dygnet och det kunde över tid leda till viktökning.

Detta stöds också av en forskningsrapport med 59 vuxna, där de som åt precis innan läggtid, generellt åt mer i löpet av dagen. I ett annat försök såg man att de som åt mellan klockan 23.00 och 05.00 i snitt åt 500 kalorier mer än de som endast åt på dagen. Över tid så gick de som åt sent upp 4,5 kilo.

Det totala kaloriinntaget ser alltså ut att vara viktigare än att du äter sent på kvällen eller på natten. 

Maten du bör undvika 

Forskningen visar inte bara att de som äter sent, också äter mer i löpet av dagen, men de gör också sämre val när det kommer till mat. 

De som äter sent på kvällen vänder sig oftare till ohälsosamma och kaloririka livsmedel med lite näringsvärde, som chips, glass och läsk. 

Orsaken är ofta att de osunda alternativen är mer lättillgängliga. 

Dessutom är det många som kopplar känslor till mat och äter sent som pågrund av stress, oro, rastlöshet eller sorg.

Om du känner att du blir hungrig sent på kvällen, så kan du försöka med några nyttiga alternativ för att dämpa hungern:

Sunt kvällsmys

  1. Popcorn: Både gott och sunt och ett bättre alternativ än chips. 
  2. Avokado: Du är kanske van med att ha avokado på brödskivan, men skippa brödet och njut av avokadon som den är, till exempel med lite havssalt och peppar. 
  3. Bananer: Denna frukten innehåller mycket kalium och magnesium och är naturligt avslappnande. Perfekt innan du ska lägga dig. Det höga innehållet av karbohydrater kommer göra dig mindre hungrig och du kommer ha lättare till att somna. 
  4. Grekisk yoghurt: En skål med grekisk yoghurt innehåller lite socker, men mycket proteiner. Du kan också blanda den med banan för att få den muskelavslappnande effekten. 
  5. Mörk choklad: Det låter kanske lite fel att äta choklad sent på kvällen, men om du väljer en choklad med minst 70% kakao i, så får du i dig mindre socker än vanlig mjölkchoklad – och den är full av bra antioxidanter. 
  6. Müsli: En liten skål med müsli består av mycket fiber och kan ge dig en bra mättnadskänsla. Granola innehåller lite fett, och har mycket fiber. 
  7. Hummus: Kombinera morötter med hummus som snacks. Hummus är full med proteiner. 
  8. Blåbär: En kopp blåbär består av mycket fiber, vitaminer och antioxidanter och smakar dessutom väldigt gott! Kombinera gärna med grekisk yoghurt eller müsli. Perfekt efter klockan 20.00. 
Popcorn er et sunt alternativ når du skal spise sent
Popcorn är ett hälsosammare alternativ till kvällsmyset.

Det totala energiintaget är viktigast 

I slutändan är det det totala kaloriintaget som påverkar din vikt. Du kan också reglera din aptit på flera olika sätt. 

Forskning visar att till exempel genom att få i sig en god frukost med mycket kalorier, kommer göra att du håller dig mätt länge och att du kommer ha mindre lust för att äta mat senare på kvällen. 

De som åt en frukost med 600 kalorier, hade minskad aptit och mindre cravings i löpet av dagen jämfört med de som bara åt 300 kalorier till frukost. Speciellt såg man att lusten för sötsaker var minskat.

Det kan också vara bra att äta lite och ofta, och undvika det som kallas tunga måltider några timmar innan du ska lägga dig. Enkla forskningsrapporter visar att det genom att äta ofta bidrar till att styra din aptit och minska på hungerkänslan genom dagen.

Tänk därför på när du äter och hur ofta du ska äta för att minska ditt totala kaloriintag. 

Äta efter klockan 20.00?

Enligt forskningen spelar det alltså ingen roll när du äter, det viktigaste är at du inte överskrider ditt totala kaloribehov. 

Slutsatsen är dock att de som äter mycket på natten, tar sämre matval och får i sig fler kalorier totalt sett, något som kan leda till viktökning. 

Det kan vara bra att starta dagen med en sund och näringsrik frukost med mycket kalorier, för att undvika lusten till att äta sent. 

Starta dagen med MetaBurn

Om du tar MetaBurn tillsammans med frukosten, får du i dig bland annat krom som kommer förebygga sötsuget. I tillägg så innehåller MetaBurn grönt te, chili och wakameextrakt. Detta är de viktigaste ingredienserna för att upprätthålla förbränningen och stabilisera blodsockret. 

Med MetaBurn kommer du märka att det blir enklare att äta hälsosamt genom hela dagen.