BLI AV MED MAGFETTET: EN STEG-FÖR-STEG GUIDE

Även de med sexpack har lite fett runt buken, vilket är bra för att skydda och hålla våra inre organ varma. Men om du tycker att magen har blivit alltför klumpig kan du bli av med fettet med den här guiden!

Små mängder fett under huden är både normalt och friskt. Det är tarmfettet som omger våra organ som utgör den farligaste typen av fett, med risker som hjärtinfarkt och diabetes.

Innan du läser vidare är det värt att nämna att kvinnor behöver lite magfett för att fungera optimalt. Det är i fettcellerna som östrogen lagras, och om du har för lite östrogen kan du snabbt komma i hormonell obalans. Detta kan gå utöver både menstruation och orsaka infertilitet.

Så vad är riktig omkrets runt midjan?

Du kan mäta ditt magefett med ett måttband runt midjan. Om du mäter mer än 102 cm (män) eller 88 cm (kvinnor) lutar du förmodligen mot övervikt och då kan det vara bra att ta tag i magfettet en gång för alla.

Du kan måle magen med et målbånd
Du kan ta ett snabbt mått på midjan för att kontrollera omkretsen.

Men det är inte så enkelt som att kunna köra 100 repetitiva situps och bli av med magfett. Kost är också viktigt för att få en platt mage.

Det är därför viktigt att du är motiverad att bli av med de extra kilona runt midjan. Du måste bland annat nöja dig med att äta mindre av de snabba kolhydraterna.

Mindre kolhydrater

Att äta mindre kolhydrater är ett hälsosamt och effektivt sätt att bli av med fett på.

Flera studier pekar i riktningen att genom att minska mängden kolhydrater minskar du också din aptit – en bra kombination när du vill gå ner i vikt.

En diet med lite kolhydrater leder i snitt till 2-3 gånger större viktminskning, jämfört med dieter med lite fett och mycket kolhydrater. Du får minskat fett runt magen, runt organen och levern.

En kost med lågt kolhydratinnehåll leder också till mindre vätska i kroppen, vilket också påverkar vikten och har turen att förhindra diabetes typ 2.

Du kan komma långt på vägen bara genom att ta bort raffinerade kolhydrater som socker, godis och vitt bröd.

Eksempel på mat som er lav på karbohydrater
Exempel på en frukosttallrik som är låg på kolhydrater: avokado, ägg, sallad, ost och bacon.

Ha gärna som mål att minska ditt kolhydratintag med 50 gram varje dag. Då går din kropp in i det som kallas ketos, ett tillstånd där det främst använder fett som källa till ämnesomsättning, och bidrar även till att aptiten minskar.

Skippa godis och läsk

Mycket socker kan leda till att kilon sätter sig på kroppen, inklusive på magen, och flera studier visar att socker kan påverka hälsan.

Socker består av 50% glukos och 50% fruktos. När du äter mycket socker, blir levern överbelastad med fruktos och tvingas till att göra om det till fett. 

Vissa tror att detta är den viktigaste anledningen till att socker är hälsofarligt: ​​Stora mängder socker ökar mage- och leverfett och kan leda till insulinresistens och olika metaboliska problem.

Det är inte heller bra att få i sig socker i flytande form som läsk, juice och sportdrycker.

Ren frukt, å andra sidan, innehåller mycket fiber som minskar de negativa effekterna fruktos har på kroppen. Men kom ihåg att frukt också innehåller kalorier.

Fiberrik mat

En kost som är rik på fiber kan hjälpa dig med viktnedgång. 

Det är särskilt de lösliga och viskösa fibrerna som påverkar din vikt. Dessa är fibrer som binder upp vatten och bildar en tjock gel som sätter sig i tarmen. Det säkerställer att matsmältningen tar längre tid och absorptionen av näringsämnen är bättre.

Resultatet är en god mättnadskänsla och minskad aptit. 

En studie hittade att 14 gram fiber per dag var kopplat till en minskning av antalet kalorier med 10% och en viktminskning på 2 kilo under en 4-månadersperiod. 

Ät därför mycket fiber om du önskar att bli av med magfettet!

Du får mycket fiber genom frukt och grönsaker, baljväxter är också bra fiberkällor.

Mycket protein

Protein är särskilt bra för att minska behovet av att äta socker och raffinerade kolhydrater.

Forskning visar att genom att äta mycket proteiner är något av det smartaste du kan göra för att gå ner i vikt.  

En annan studie visar att ett högt intag av proteiner gör det lättare att bli av med magfett.

Du bör ha som mål att äta mycket ägg, fisk, baljväxter, nötter, kött och mejeriprodukter. 

Du kan också försöka med kosttillskott som innehåller krom för att dämpa sötsuget.

Undvik:

  • Färdigmat: innehåller ofta mycket kalorier, kolhydrater, mättat fett och socker.
  • Alkohol: sju kalorier per gram låter kanske inte så mycket, men dricker du mycket alkohol så kommer kalorierna snabbt lagra sig som magfett.
  • Inflammatoriska livsmedel: detta är mat som innehåller mycket socker och kommer göra att kroppen börjar att lagra kalorier som fett.
  • Såser och dressingar: dessa innehåller onödvändigt många kalorier. Hitta andra alternativ, så som örter och kryddor istället.

För att förbränna fett är det också viktigt att du lägger in några träningspass under veckan. Men det är inte avgörande att göra 100 crunches varje dag!

Konditionsträning

Medans magcrunches kommer stärka mag- och kärnmuskulaturen, kommer inte situps i sig vara tillräckligt för att bli av med magfettet. Det är helt enkelt omöjligt att punkförbränna kalorier på kroppen.

Istället bör du gå för träning med hög intensitet, helst med vikter och aerobic träning som löpning och simning. Då kommer du att förbränna kalorier i mycket större utsträckning och öka muskelmassan: Vilket i sin tur är bra för att bli av med magfett.

Trening utført med høy intensitet for å bli kvitt magefettet.
Högintensitetsträning som löpning och simning är bra för att bli av med magfettet.

Hur ofta behöver du träna för att tappa fett?

Du kan gärna starta med små pass på 30 minuter tre gånger per vecka. 

Men efter ett tag när du börjar förlora magfett kommer din kropp att försöka göra sin del för att upprätthålla energilagring. Då måste du öka intensiteten eller längden på dina träningspass ytterligare.

Nyckeln till en platt mage är att öka dina träningspass varje vecka. Du kanske inte märker effekten direkt, men så småningom kommer du snart att se förändring.

Motion har också hälsofördelar förutom att minska magfett. Det kan också hjälpa till att minska inflammation och ge dig lägre blodsocker.

Stressa ner

Du tänker kanske inte så mycket på det, men stress sätter sig gärna runt midjan.

Detta beror på att stress stimulerar kortisol, och kortisol släpper ut insulin som gör att du känner dig hungrigare och drar in ännu fler kalorier än din kropp behöver.

Ännu värre: kortisol hjälper till att frigöra myostatin, ett protein som bryter ner musklerna. Därmed går hela din basala ämnesomsättning ner av mycket stress.

Så stressa ner. Inte bara för hälsan, men även för förbränningens skull.

Du kan också försöka att äta långsamt. Det kommer göra att du känner dig mätt snabbare.

Sov bort magfettet

Flera studier visar en koppling mellan lite sömn och viktökning.

För lite sömn har en direkt effekt på din ämnesomsättning. När kroppen inte får tillräckligt med vila sparar den energi. Och i kombination med att du får mer sötsug, försvagad viljestyrka, blir resultatet ökad fettlagring.

Bli av med magfettet med MetaBurn

Förutom att äta hälsosammare och träna mer i veckan, kan du få bra hjälp att gå ner i vikt med kosttillskottet MetaBurn. MetaBurn innehåller bland annat krom som bidrar till att dämpa sötsug, i tillägg till grönt te, chili och wakameextrakt. Krom bidrar även till att upprätthålla en normal blodsockernivå.

Med två kapslar MetaBurn i magen varje dag, så är allt i ordning för att du ska bli av med magfett.

metaburn boks

PROVA METABURN GRATIS

60 dagar – Endast 79:- i portoavgift

Skriv in ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.