Dietmat: Den ultimata översikten

Önskar du att gå ner i vikt, men är osäker på vad du bör äta? Här får du översikt över mat du bör undvika och mat du kan äta i större mängder.

Det smartaste du kan göra när du vill gå ner i vikt, är att rensa bort ohälsosamma alternativ från skåp, lådor och kylskåp. 

Fri tillgång till söta och feta frestelser kräver bara extra mycket av din viljestyrka. Därför är det klokt att fylla dina lager med nyttig mat som du kan äta och dricka mycket av.

DettA bör du undvika

Det finns särskilt vissa livsmedel du bör göra dig av med innan du börjar din nya diet. Att ha tillgång till ohälsosamma varor gör det till en mental kampsport att motstå frestelser.

I praktiken innebär det att du måste säga ”NEJ” till alla cravings varje gång de dyker upp. Din viljestyrka sätts på prov och resultatet blir ett försvagat självförtroende varje gång du ger efter för lusten att äta ohälsosamt.

Följ istället rådet ”out of sight, out of mind”. Viljestyrka är en knapp resurs, och det är bättre att spara den till något viktigare.

mat styre unna slankemat
FRESTELSER: Rensa bort ohälsosamma alternativ för att undvika att bli frestad

Listan nedan är exempel på mat som innehåller mycket fett och socker, starta därför med att rensa bort dessa varor från skåp och lådor:

  • Läsk och andra sockerhaltiga drycker
  • Juice
  • Helmjölk
  • Ljust bröd
  • Chips
  • Allt av friterad mat och snacks
  • Crème fraîche/majonnäs
  • Fett kött och färser/blandprodukter
  • Sockerhaltigt snacks som choklad och godis 

DettA kan du ÄTA MYCKET av

Lyckligtvis finns det mycket god mat för dig som vill upprätthålla vikten eller minska den. Nedan hittar du 7 exempel på matvaror som är proppfulla av goda och sunda näringsämnen, och är särskilt bra om du önskar att gå ner i vikt. 

1. Ägg

Ägg är fulla av goda näringsämnen, och eftersom de innehåller mycket protein ger de också en bra mättnadskänsla som varar länge. 

En omelett som består av två ägg, ger dig vitamin D, vitamin E, riboflavin, folat, vitamin B12, selen och fosfor, i tillägg till vitamin A, järn, zink och jod. 

Ett ägg innehåller ca 80 kalorier. Därför kan du avnjuta ägg med gott samvete. 

egg slankemat
SPEGELÄGG: Stek ägget som det är eller gör en hälsosam och smakfull omelett

2. KyCKling eller kalkOn

Magert och ljust kött som kyckling och kalkon innehåller lite fett och är proppfyllt med proteiner, precis det kroppen behöver, speciellt om du tränar mycket.

I en kycklingfilé är det ca 100 kcal och 1-2% fett, och detta fettet är huvudsakligen omättat. 

I tillägg får du i dig en en del vitaminer och mineraler som B-vitaminer, D-vitaminer, selen, magnesium, zink och järn. 

3. BÖNOR oCH BALJVÄXTER

Även bönor och andra baljväxter är bra för viktnedgång. Dessa inkluderar linser, svarta bönor, kidneybönor och kikärtor.

De är rika på protein och mycket fiber, två näringsämnen som båda ökar mättnadskänslan. 

Det höga fiberinnehållet kan dock i stora mängder orsaka gaser och uppblåsthet. Men detta kan du undvika genom att blötlägga de innan tillagning.

Bönor och baljväxter är dessutom en bra källa till antioxidanter och den vattenlösliga B-vitaminen folat. 

bønner slankemat
MYCKET FIBER: Bönor och linser innehåller mycket fiber och passar därför bra in i en hälsosam kost

4. KESO

Denna mejeriprodukten innehåller mycket protein, som är viktigt för att bygga och för att upprätthålla musklerna. Dessutom ger det en bra mättnadskänsla. 

Inte minst så innehåller keso både kalcium och fosfor, som är viktiga byggstenar för vårt skelett. 

Andra bra exempel på mejeriprodukter, är grekisk yoghurt och skyr. 

5. Avokado 

Avokado är en rik källa till omättat fett, samma typ av fett som du hittar i olivolja. Den innehåller många näringsämnen, som fiber och kalium, och är väldigt mättande. 

Det är en nyttig frukt som passar bra till sallader. Eftersom den inte är söt och är utan fruktsyra anses den av vissa vara en grönsak.

En avokado innehåller 170 kalorier per 100 gram. En avokado väger mellan 100 och 200 gram utan kärna och skal. 

avokado slankemat
HÄLSOSAMMA KALORIER: En vanlig avokado innehåller mellan 170 och 340 kcal

6. NÖtter

Nötter innehåller mycket protein, fiber och omättat fett, som bidra till att öka viloförbränningen. 

  • HASSELNÖTTER – proppfulla av E-vitamin
  • PARANÖTTER – bra källa till selen
  • JORDNÖTTER – bra källa till järn
  • PINJENÖTTER – rik på kostfiber och bra för matsmältningen
  • PISTAGENÖTTER – högt innehåll av B-vitamin
  • MACADAMIA – innehåller mycket nyttiga fetter

Mycket proteiner och fiber i nötter bidrar dessutom till ökad mättnad. 

7. ChiafrÖ

Dessa små frön hjälper dig att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Två matskedar chiafrön innehåller nästan 10 gram fiber, det motsvarar runt 40 procent av det rekommenderade dagliga intaget. 

Chiafrön är också rika på omega 3-fettsyror. 

Med alla dessa positiva egenskaper, kan det vara bra att inkludera chiafrön i en dietkost. 

MINSKA APTITEN MED METABURN

Om du önskar att få ytterliggare hjälp på vägen för att gå ner i vikt, så kan ett kosttillskott som MetaBurn vara ett alternativ.

MetaBurn innehåller bland annat 350 mg camellia sinensis som kan bidra till att minska aptiten. Produkten innehåller även 50 mg chilli och 200 mg wakameextrakt. Även wakame kan bidra till att påverka fettmetabolismen och minska aptiten. Krom kan dessutom bidra till att upprätthålla en normal blodsockernivå.

En stabil blodsockernivå kan göra det enklare att ha kontroll över ditt sötsug.

KÄLLOR: