EN GUIDE TILL PERIODISK FASTA MED 16:8 DIETEN

Det är många som hakar på trenden där man ska fasta i 16 timmar och äter under ett åttatimmarspann. Detta är kanske inte så överraskande, då denna dieten bidrar till viktnedgång och kan minska risken för diabetes typ 2.

När du äter sätter du igång krävande processer i kroppens matsmältningssystem. En hypotes är att om du låter kroppen vara fri från att hantera mat under en tidsperiod, kommer den att ha större möjlighet att städa upp och underhålla kroppen.

Så vad går denna dieten – även kallat intermittent fasta eller periodisk fasta – egentligen ut på?

Fasta i 16 timmar

Som namnet på dieten säger, handlar det om att du ska äta inom ett åttatimmarspann och fasta de resterande 16 timmarna varje dag.  

Detta sätt att förbränna fett skiljer sig ganska mycket från andra dieter, eftersom du inte behöver tänka på kalorier på samma sätt eller bry dig om att maten är låg kolhydrat.

Vissa skulle hävda att denna metod fungerar så bra eftersom den följer kroppens egen dygnsrytm.

Slut på nattmat

16:8 dieten går ut på att du inte ska äta när din ämnesomsättning är låg. 

Som känt minskar metabolismen eller ämnesomsättningen mot kväll och natt. Vad som händer då är att glukos rör sig långsammare från blodet och in i cellerna än under dagen.

På morgonen är glukostoleransen hög eftersom kolhydratlagren är lägre efter en natt med fasta. Ju senare du äter, desto värre hanterar din kropp glukos.

Detta tar 16:8 dieten hänsyn till. 

De flesta som väljer denna metoden avstår från att äta på natten, och många skippar morgonens första måltid. Istället väljer de att konsumera stora måltider mitt på dagen. Så här kan man anpassa ätandet till kroppens ämnesomsättning.

Flexibel metod

Det är fortfarande bäst att undvika mat 2-3 timmar innan du lägger dig.

Du kan i praktiken lägga det åttatimmarsspannet till när som helst på dygnet. Det gör metoden relativ enkel att följa. 

Du kan äta när som helst under dessa 8 timmar. Men en bra idé kan vara att äta regelbundet, detta för att förhindra att blodsockret sjunker och att du blir mycket hungrig, vilket kan leda till överätning.

Om du önskar en lite mer avslappnande variant, kan du försöka med 16:8 dieten två dagar i veckan. Hela konceptet med denna metoden är att du kan göra den periodisk. Du behöver alltså inte fasta hela tiden.  

Kan du äta vad som helst?

I grund och botten, ja. Men om du önskar att gå ner i vikt, kan det vara bra att äta hälsosamt och undvika för många snabba kolhydrater. För mycket ohälsosam mat kommer att få dig att gå upp i vikt ändå.

Detta bör du äta mer av:

  • Frukt: Äpplen, bananer, bär, apelsiner, persikor, päron osv.
  • Grönsaker: Broccoli, blomkål, gurka, bladgrönsaker, tomater osv.
  • Fullkorn: Quinoa, ris, havre, korn, bovete, etc.
  • Sunda fetter: Olivolja, avocado och kokosolja
  • Källor till protein: Kött, kyckling, fisk, baljväxter, ägg, nötter, frön, etc.

Frukt, grönt och fullkorn innehåller mycket fiber, så att du blir mätt och belåten. Sunda fetter och proteiner bidrar dessutom till att ge dig en bra mättnadskänsla.

16:8 dietten tillater inntak av kaffe og te i de 16 timene du faster.

När du fastar är det bra att dricka vatten regelbundet genom dagen. Vatten fyller dessutom upp magen och du kommer känna dig mindre hungrig.

16:8 dieten tillåter intag av kaffe och te i de 16 timmarna som du fastar. Det är viktigt att konsumera vatten regelbundet för att inte bli uttorkad. 

6 hälsofördelar med periodisk fasta

  • Viktminskning: Periodisk fastande kan hjälpa dig att gå ner i vikt utan att du behöver räkna kalorier. 
  • Insulinresistens: Fasta hjälper till att sänka blodsockret, vilket kan förhindra diabetes typ 2. 
  • Inflammationer: Vissa studier visar att fasta minskar inflammation och förbättrar kroniska inflammatoriska sjukdomar.
  • Hjärthälsa: Fasta kan minska dåligt LDL-kolesterol och minska triglyceridnivåerna i blodet (anses vara en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom).
  • Effekt på hjärnan: Fasta kan öka hjärnhormonet BDNF, vilket är av stor betydelse för korttidsminnet. Dessa hjälper också till att öka tillväxten av nya nervceller.

Väldigt populär

Intermittent fastande har blivit väldigt populärt de sista åren, speciellt bland de som önskar att gå ner i vikt och för att förbränna fett. En annan känd periodisk fastningsmetod, är 5:2 dieten. Då äter du omkring vad du vill i 5 dagar, och minskar kaloriintaget (till 500 kalorier) 2 dagar i veckan.

Periodisk fasta är ett mer flexibelt sätt att gå ner i vikt jämfört med strikta dieter där du räknar kalorier.

Blir jag inte väldigt hungrig?

I den inledande fasen kommer du troligen att märka hungerkänslor. Vissa människor märker att känslan av hunger kommer i vågor. Det är dock vanligt att när du har fastat under en längre period kommer du också att känna dig mindre hungrig och ha mindre sug efter sötsaker.

Prova metaburn för att dämpa sötsuget

En sak som kan vara utmanande när du ska börja med 16:8 dieten, är sötsuget som gärna kommer. Du kan känna dig sugen på något sött eller på snabba kolhydrater. Då kan det vara bra att ta ett kosttillskott som innehåller krom. MetaBurn innehåller i tillägg till krom även grönt te, chili och wakameextrakt. Krom bidrar till normal omsättning av makronäringsämnen och bidrar till att upprätthålla en normal blodsockernivå. 

Lycka till med den periodiska fastan!

metaburn boks

PROVA METABURN GRATIS

60 dagar – Endast 79:- i portoavgift

Skriv in ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med informationen knuten till ditt personnummer. Du beställer ingenting nu.

Källor:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1905136
https://www.healthline.com/nutrition/intermittent-fasting-guide#weight-loss 
https://www.kk.no/helse/perioder-med-faste-kan-ha-mange-ukjente-helsefordeler/70511206