Gå ner i vikt, återfall – så lyckas du

Sex av tio svenskar går ner i vikt under en viss tidspunkt, och de allra flesta misslyckas. Men visste du att nyckeln till livsstiländring är att acceptera och tackla utmaningarna? 

Det är genom att vara mentalt förberedd för motstånd och nederlag som vi hittar lösningen på en hälsosam, långvarig och mer robust livsstilsförändring. Mindre risk för återfall.

En hälsosam livsstil handlar ju inte om att du endast ska äta morätter och persilja, och springa en mil om dagen. Livet handlar även om att ibland unna sig ett vinglas, några kakor eller en hel lördagsförmiddag på soffan, med chipsskålen bredvid.

Vi är alla människor, trots allt. 

Men när vi ger efter till frestelserna kommer det ofta dåliga samvetet. Känslan av att man förlorat. Igen.

Och då blir vägen till att ge upp hela viktnedgångsprojektet rimligt kort för många. De går tillbaka till gamla vanor och tänker “Ja, ja. Jag klarar väl inte bättre”. 

Läs också: 8 orsaker till att dieten inte fungerar

var lite realistisk

Kan du klara av att leva utan choklad resten av livet? Eller ta bort all alkohol? Vill du verkligen träna varje dag under resten av evigheten? För att du vill behålla den smala, vältränade kroppen när du väl har lyckats nå ditt efterlängtade viktmål?

Vill du leva ett liv där du alltid behöver räkna kalorier?

Läs också: Hur många kalorier behöver jag?

När vi ibland spårar ur och hittar oss själva med handen långt ner i godisskålen kan känslan av att inte behärska en hälsosam livsstil vara överväldigande. Allt annat som vi har lyckats med glöms bort. Vi tänker bara på återfallet.

Men om du istället lyckas koncentrera dig på allt som faktiskt har varit positivt och tänker att ”gjort är gjort” har du en unik möjlighet att snabbt komma tillbaka på rätt spår med din långsiktiga plan!

Du behöver ge rum i livet för det som inte är perfekt. 

Slanking tilbakefall

Du bör samla erfarenheter

När du får ett återfall eller misslyckas med något som du har satt upp som mål, får du faktiskt en värdefull erfarenhet: Du kan skapa en mental databas med misstag och tänka på att du fortfarande gick vidare.

Istället för att tänka att “det gick inte denna gången heller” du kan förvandla nederlaget till ”detta har jag gjort tidigare och jag vet hur jag ska hantera det”. Det är inte världens undergång, utan en naturlig process på väg mot målet. Jag ger fortfarande 100%.

För du behöver räkna med att motgångar kommer. Alltid. Och nu vet du också hur du snabbt du kommer tillbaka på banan. Allt sitter i huvudet. 

Du måste tänka på hur du vill leva i längden. Ingen vill säkert leva ett asketiskt liv som en munk, utan världens alla glädjeämnen, inlåst i en tunn och strikt kropp?

Var inte för sträng mot dig själv! Du får alltid vad du vill, men ställ inte så hårda krav att du är dömd att förlora.

Läs också: Många har nu bra erfarenheter med MetaBurn

En klapp på axeln. Inte i ansiktet. 

När du gör många förändringar i din livsstil, behöver du nödvändigtvis lägga ner en hel del insats och planering för att genomföra. Och här har dåligt samvete, ånger, skam eller tankar om att ”jag klarar inte detta” ingen plats alls. 

Dessa tankar förstör för krafterna du behöver för att genomföra planen. De är inte konstruktiva eller nyttiga. Eller nödvändiga.  

Ta små steg i taget, ge dig själv beröm för det du klarar! Tänk långt fram. Acceptera misstagen idag, och vet om att i morgon bör du hellre upprepa de positiva handlingar som du vet är bra för dig och din kropp.

Genom att vara förberedd på misstag och återfall, hjälper dig att undvika fullständigt sammanbrott och rädsla.

Läs också: Hur man går ner i vikt utan att träna

När skär det sig?

Det är en bra idé att göra en mental färdplan över vilka situationer som är erfarenhetsmässigt utmanande för dig. Vilka inställningar sker det i? Så här kan du ta kontroll över dessa och veta hur du löser dem.

Detta i sig ger en ökad behärskningskänsla och positiv förstärkning.

Till exempel, om du är medveten om att middag med dina vänner alltid slutar med för mycket mat på tallriken, 12 öl, snaps och chokladpudding till efterrätt, är det bäst att göra en plan för festen.

Hur viktiga är dessa öl i förhållande till desserten? Hur många portioner med middag är ok?

Men som vi har pratat om nu: Var inte för hård mot dig själv. Du måste också leva ett bra liv. Kanske denna kväll med vännerna bara kommer att innehålla en förändring.

Och när skadan först har skett?

Vi är alla olika, med olika vanor och toleransnivåer för en utmanande situation. Därför måste du själv bli medveten om din krisnivå för att hantera dem konstruktivt.

Så när planen läggs fram för risksituationer är nästa steg att arbeta med att minska skador. Hur kan man minska konsekvenserna? Det bästa är alltid att undvika dem. Men ett annat bra verktyg är att försöka göra något helt annat när situationen uppstår, än en gång.

Men viktigast av allt: Det tar tid att ändra vanor. Speciellt de vanorna vi behöver för att få en smalare kropp. Bli inte ledsen eller överraskad om saker inte går som planerat.

Använd istället tankarna till något positivt och tänk på de bra sakerna i livet. Justera kursen lite och fundera på om dina krav kanske borde sänkas.

Se alltid framåt, och tänk på det långa loppet.
Du är bara en människa, du med. 

Från och till behöver vi också lite extra hjälp. MetaBurn gör det enklare för kroppen att förbränna och dämpar hunger- och sötsug. Du kan faktiskt prova det gratis nu:

Metaburn innehåller bland annat grönt te som kan bidra till metabolism (förbränning), något som också kan hjälpa till med viktkontrollen, och wakameextrakt som kan bidra till att minska aptiten.