Så går du ner i vikt genom att dricka vatten

Temperaturen steg till 30 grader i somras på flera ställen i Sverige – och förhoppningsvis dricker du tillräckligt med vatten.

Men visste du att du enligt studier även kan förbränna flera kalorier när du dricker vatten?

Studien Water-induced thermogenesis publicerad i den berömda Pubmed visar att du kan öka viloförbränningen med 24-30% redan efter 10 minuter efter att du har druckit vatten. Denna extra förbränningen varar i minst 60 minuter.

Om du samtidigt undviker sötsaker och snacks, ligger allt till rätta för att få sommarkroppen denna sommaren.

Minskar aptiten

Är du noggrann på att dricka vatten både innan och under måltider, så kommer vattnet kunna bidra till att minska aptiten – något som leder till ytterliggare viktnedgång.

Vattnet tar platsen som maten kunde tagit och mättnadskänslan kommer lättare. Studier visar att om du vanligt dricker vatten för varje måltid, kan du gå ner 2 kilo bara i löpet av en 12-veckorsperiod.

Hur mycket vatten?

Det krävs lite vatten för att du ska märka effekten av ökad vilometabolism. Bara 0,5 liter vatten kan öka din ämnesomsättning med 23 kalorier. Kort sagt, det motsvarar 17 000 kalorier – eller 4,4 kilo fett på bara ett år.

Det lönar sig att ta kallt vatten. När du dricker kallt vatten behöver din kropp extra kalorier för att värma vattnet till kroppstemperatur.

Olika resultat

Alla studier visar inte att dricksvatten före måltider har en viktminskande effekt. Vatteneffekten fungerar bra för dig som ersätter med andra drycker eller som inte tidigare har druckit vatten före måltiderna. Eftersom vatten har noll kalorier.

För mycket vatten?

Stora mängder med vatten kan vara skadligt för hälsan. Men lite vatten innan varje måltid kan hjälpa dig på vägen till viktmålet. Och i vissa tillfällen behöver kroppen mer vatten, som när det är varmt ute eller när man tränar. Kom även ihåg att vid hård träning behöver kroppen elektrolyter, salter, i tillägg till vattnet.