Så mycket kommer du gå upp i jul

För de flesta av oss handlar julen om att samlas igen runt en högtidlig upptäckt av köttbullar, prinskorv och julskinka. Hur mycket lägger du egentligen på dig under dessa högtidsdagarna? Och hur lång tid tar det att bli av med kilona igen?

Det är normalt att vikten går upp och ner under ett år. Faktum är att en större studie på 120 000 amerikanare att vi i snitt lägger på oss 1,5 kilo (motsvarande 100 kalorier per dag), i löpet av en period av fyra år. Och att mycket av viktuppgången händer under julledigheten.

En tid där vi gladeligen moffar i oss fet mat, julgodis och pepparkakor.

Kommer du gå upp i vikt under julen?

Vi skaffar oss andra vanor under semestern, vi ändrar livsstil och beteenden. Flera studier visar att vi går upp i vikt så snart vi får semester, särskilt på vintern. 

Så ja, du kommer troligen gå upp i vikt under julen. Tyvärr stöds denna hypotes av ett stort antal studier:  

Till exempel visar amerikansk forskning en genomsnittlig viktökning på mellan 0,37 och 1 kg i semesterperioder i vinterhalvåret – och i de mest extrema tilfällena en viktökning på 4,4 kg. Orsakerna är troligtvis kallare väder, mindre utomhusaktivitet och kanske även ökat alkoholintag

Tillbaka till våra egna trakter: Vi i Sverige går i snitt upp 0,4 kilo under julsemestern. Medan en annan amerikansk studie med både ”normala”- och överviktiga visade att de överviktiga gick upp 1 kilo, medans de med normal kroppsmassindex (BMI), gick upp 0,2 kilo.

Det kan vara bra att kolla vad du har för BMI är innan du går in i årets fetaste högtid, så att du vet hur du redan är. Då blir det kanske enklare att ta de rätta valen när lukten av julmat sprider sig i hemmen. 

Unngå å legge på deg i jula

För när ska du bli av med kilona igen?

Förmodligen inte förrän i juni nästa år kommer vi att tro på en helt ny forskningsrapport som visar att det kan ta upp till fem månader att återgå till din ursprungliga vikt igen. (Undersökningen är baserad på 3000 personer från USA, Tyskland och Japan).

I alla tre länder ökade deltagarnas vikt stadigt fram till första juldagen. Och under de tio dagarna efter jul fortsatte vikten att öka med 0,5 procent, med en topp på nyårsafton! Det finns en anledning till att det vanligaste nyårslöftet är att gå ner i vikt.

Hjälp! Vad kan jag göra?

Var inte för sträng mot dig själv. Det är trots allt ett firande, och vi ska inte fylla jultallriken med cherrytomater och sallad. Men försök ändå att återgå till normala vanor så snart semestern är över. 

Du kan också försöka minska på portionerna. Detta är det enklaste sättet att hålla vikten: Du behöver inte ändra vad du äter. Du äter bara mindre.

Det finns även ett kosttillskott med naturliga ingredienser som ger fart på förbränningen och gör det enklare att hålla vikten stabil! 

MetaBurn innehåller till exempel de viktigaste ingredienserna: 100 μg krom, 350 mg grönt te (camellia sinesis), 50 mg chili och 200 mg wakameextrakt. Wakame påverkar fettmetabolismen och kan bidra till att minska aptiten. I tillägg bidrar vitamin B3, B6 och B9 till normal energiomsättning. 

Med MetaBurn i kroppen kommer du märka att det blir lättare att äta mindre, och svårare att gå upp i vikt.