Vill du bli mer vältränad 2020? Så når du ditt viktmål!

Starten på det nya året ger många en möjlighet och lust till att starta ett nytt och bättre liv. Vi tror att traditionen gör att vi fortsätter med att börja med nyårslöften – mer eller mindre svåra mål som ska nås innan kalendern visar 31. december.

Nykomlingar på listan över nyårslöften är saker som att äta hälsosammare, träna mer, dricka mindre alkohol, sluta röka eller snusa och att sluta med godis. Den fantastiska första platsen när det gäller nyårslöften är ändå önskan att gå ner i vikt.

En vecka efter att julmaten har konsumerats, sätter ungefär var tredje person sig målet att gå på en vägen till ett hälsosammare liv. Och gång på gång misslyckas vi.

Många slutar för tidigt

Förutom att viktnedgång är det mest populära nyårslöftena är dessa också de första som folk slutar med.. Motivationen är på topp de första veckorna, men det tar inte lång tid tills gymmen blir tommare och godisskålen kommer fram igen påvardagsrumsbordet.

Varför släpper så många sina mål? Och vad kan man göra för att lyckas?

Det största misstaget vi gör är att sätta oss tuffa mål så att övergången från vardagen vi är vana vid blir för stor. Om du vill ha en hälsosam och långvarig viktminskning lönar det sig att ha tålamod och gradvis öka intensiteten under året.

Gå inte in för hårt

Med andra ord: Lösningen är inte att sluta med godis och ohälsosamma livsmedel tvärt eller att träna fyra gånger i veckan i januari.

En mycket bättre lösning är att dela upp nyårslöftet i mindre, och genomförbara, delmål. Börja med att begränsa sötsaker till helg-myset, och se for at minimum fire av ukens måltider er sunne (og ha gjerne fisk på middagstallerkenen).

Om det är länge sedan du har ätit och du vill ha snacks, ta en liten näve med nötter eller kanske en frukt eller två. Ta inte den baconkorven och bullarna på bensinstationen och köp inte den lilla chokladen för att dämpa sötsuget.

Ett annat effektivt sätt att gå ner i vikt är att byta ut läsk och sockerrika juicer till vatten istället.

Öka träningsintensiteten gradvis

När det gäller träning lönar det sig också att börja i lugnt tempo och sedan gradvis öka intensiteten. Börja jogga eller promenera två till tre gånger i veckan tills du känner att det är för lätt.

Då kan du lägga till en extra träningsdag, bli medlem på gymmet, prova yoga eller gå med i ett idrottslag.

Om du har tålamod och gör saker i ett tempo som håller dig motiverad kommer du märka bra resultat på lång sikt. Och förmodligen kommer du också att känna dig lyckligare och mer energisk.

Ett nyttigt litet verktyg för att dämpa sötsuget

Hemligheten bakom att gå ner i vikt är ingen hemlighet alls: Du behöver förbränna mer kalorier än vad du konsumerar, vilket du gör genom att äta sunt och träna regelbundet.

Tyvärr kan ingen utom dig göra det jobbet, men kosttillskottet MetaBurn kan vara ett användbart, litet verktyg att använda sig utav på vägen till viktmålet.

MetaBurn kombinerar naturliga ingredienser som chili, grönt te och wakameextrakt, vitamin B3, vitamin B5, vitamin B6, vitamin B2, vitamin B1, folsyra, vitamin B12,
biotin, samt den essentiella mineralen krom som kan dämpa ditt sötsug genom att upprätthålla en normal blodsockernivå.