Glöm myten om att snabb förbränning endast beror på gener

Vi har alla minst en av de i våran närhet – vännen eller släktningen som tydligen kan äta vad de vill, utan att lägga på sig ett gram. Om man själv kämpar med att nå sin målvikt är det lätt att tanken slår till med att han eller hon har goda gener och en naturligt hög förbränning, och att världen helt enkelt är lite orättvis.

Dessvärre är inte detta en faktabaserad ursäkt – den säger åtminstone inte hela sanningen.

Gener hjälper utan tvekan att bestämma hur många kalorier vi människor förbränner inom en dag, men jämfört med en mängd andra faktorer spelar våra ärftliga ämnen totalt sett en ganska mindre roll.

Övervikt och magfett kan ibland orsakas av dåliga gener i några få fall – sanningen är att det vanligtvis är diet och aktivitetsnivå som gör att vissa människor är vältränade och i bättre form än andra.

Om din vältränade vän kan njuta av pizza och snabbmat utan några konsekvenser, är chansen att han eller hon både äter mindre än dig och rör sig mer än du.

Samtidigt innebär detta att alla, oavsett ålder, kön och vikt, kan öka förbränningen genom att ta enkla steg i vardagen.

Ha koll på din grundförbränning

Trening - Forbrenning - Vitamail
Fysisk aktivitet som jogging, intervaller och styrketräning ökar förbränningen.

Kort förklarat är förbränning ett begrepp för att beskriva hur effektivt din kropp omvandlar näringsämnena fett, kolhydrater, protein och alkohol till energi.

Cirka 60-75% av din dagliga energiförbrukning hjälper till att upprätthålla viktiga funktioner i kroppen – till exempel andningen, blodcirkulationen, matsmältningen, justering av hormonnivåer och reparation av skadade celler.

Dessa kontinuerliga processerna i kroppen utgör din grundförbränning (BMR – Basal Metabolic Rate), och det är denna som i stor grad avgör din vikt.

En persons grundläggande förbränning påverkas av ett antal faktorer – de viktigaste är kroppsstorlek och sammansättning, ålder och kön.

En överviktig person kommer att ha en naturligt högre grundförbränning jämfört med en smal person eftersom mer energi krävs för att upprätthålla kroppsfunktionerna. Nackdelen är att energin i fett utnyttjas dåligt i kroppen och att ett kilo fett förbränner bara två till tre kalorier på en dag.

I jämförelse tros en kilo muskler förbränna någonstans mellan 30 och 50 kalorier dagligen.

Från och med 25 års ålder uppskattas det att vår förbränning reduceras naturligt med 5% per. decennie. Detta beror främst på att en lägre aktivitetsnivå leder till minskad muskelmassa.

Bygg muskler och träna effektivt

En av de mest effektiva sätten att förbättra sin förbränning är med andra ord att bygga mer muskelmassa. Så om du inte har ett fysiskt krävande jobb är det bästa sättet att träna med vikter – och gärna med tunga vikter.

Tyngre vikter leder till att muskelvävnaden utsätts för kraftig belastning vilket sätter fart på muskeltillväxten, något som gör att kroppen behöver ta mer energi för att reparera.

En annan fördel vid styrketräning är efterförbränning  – efter ett hårt styrkepass ökar förbränningen i upp till 24 timmar. Detta gäller också för högintensiv konditionsträning, och experterna rekommenderar därför att att lägga in korta intervallpass där du uppnår maximalt under joggingturen.

Och om du är en av de många som har ett tight schema är ren intervallträning en av de mest effektiva metoderna för att öka förbränningen.

Även om styrke- och konditionsträning ger de bästa resultaten behöver du inte nödvändigtvis bli en gymråtta för att öka förbränningen. All slags fysisk aktivitet hjälper kroppen att förbränna fler kalorier, och det finns många enkla tips som kan bidra till en betydande skillnad på lång sikt.

Cykla till jobbet istället för att köra bil, ta trappan istället för hissen, stå upp oftare istället för att sitta ner och försök att röra på dig så mycket som möjligt. Efter några månader kommer du märka skillnad på din kropp.

Nyckeln till en sund viktnedgång

Vid sidan av fysisk aktivitet är det kosten som påverkar vår förbränning i allra största grad. I sin enkelhet handlar viktnedgång om att bränna mer kalorier än vad man intar.

Ändå är det värt att notera att kroppen förbränner kalorier mer effektivare i protein jämfört med kolhydrater och fett. Med andra ord finns det lite grepp i tanken att en kalori är en kalori, oavsett var den kommer från.

Ett kilo fettvävnad motsvarar cirka 7000 kcal. Med andra ord, om du minskar ditt dagliga kaloriintag med 500 kalorier (kcal) förlorar du ett halvt kilo i veckan. En genomsnittlig 30-årig kvinna som är i måttlig aktivitet förbränner över 2000 kalorier (kcal) på en dag.

För att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt bör hennes dagliga kaloriintag ligga på runt 1500-1600 kcal om dagen.

Samtidigt är det viktigt att kaloriintaget inte ligger på under 1350 kcal som dagligen används i grundförbränningen. Då kommer kroppen gå in i sparläge och viktminskningen minskar.

Detta är anledningen till att experterna rekommenderar att droppa extremdieterna.

MetaBurn

Med enkla naturliga ingredienser som kan hjälpa dig att ha kontroll på din vikt.

Krom kan bidra till att upprätthålla en normal blodsockernivå. Det bidrar också till en normal omsättningav makonäringsämnen (kolhydrater, proteiner och fett).

Kosttillskottet MetaBurn innehåller 100 µg Krom.