5 anledningar till att du misslyckas med keto

Hade du sett fram emot att se kilona försvinna på keto-dieten, men så står vikten fortfarande helt stilla? Vi har samlat 5 vanliga orsaker till att du inte går ner i vikt!

Något av det viktigaste när du följer keto-dieten är att hålla kolhydrat-intaget nere på 20 till 50 gram per dag. Vi pratar alltså om bara ytterst små mängder innan det blir för mycket. 

Men det är flera saker än för mycket kolhydrater som kan förstöra din diet. 

Läs även: KETO-DIET: DIN SNABBGUIDE TILL FETTFÖRBRÄNNING

Här är de 5 vanligaste orsakerna till att vikten står stilla:

1. Du äter för många kolhydrater 

Den vanligaste orsaken till att du inte lyckas med keto-dieten, är alltså att intaget av kolhydrater är för högt. 

För att komma in i tillståndet som kallas ketos, alltså att din kropp förbränner fett i stället för glukos, är det viktigt att ditt kolhydratintag hålls till ett minimum. 

Det betyder att endast cirka 5% av de totala kalorierna du får i dig, ska komma från kolhydrater.

Detta står i skarp kontrast till det norska Helsedirektoratets rekommendationer (45-60%).

Var inte för sträng mot dig själv i början. Det är helt normalt att lägga tid på att vänja sig till det låga kolhydratintaget. Men det är först när du lyckas minska ditt intag som din kropp går in i ketos, och som du börjar gå ner i vikt.

Ett tips är att logga antal kolhydrater som du äter i en app, till exempel Lifesum eller MyFitnessPal. 

Då blir det lättare att hålla koll på hur mycket kolhydrater du får i dig varje dag.

2. Du får i dig för lite näringsrik mat

Oavsett vilken diet du följer, är nyckeln till en hälsosam viktnedgång att äta ren och näringsrik mat. 

Många faller direkt i fällan och äter för mycket keto-dessert och ketobakelser. Men om du äter för mycket bearbetad mat, är det lätt att du får i dig för många kalorier. 

Fokusera hellre på att äta hela matvaror. Då får du också i dig mer vitaminer, mineraler och antioxidanter. 

Exempel på såna matvaror är feta mejeriprodukter, ägg, fisk, frukt och hälsosamt fett som avokado och olivolja. 

Dessutom bör du fokusera på grönsaker som inte innehåller stärkelse, som broccoli, paprika och nötter. 

3. Du får i dig för många kalorier

Oavsett hur du vill gå ner i vikt är det viktigt att din kropp går i kaloriunderskott.

Ett sätt att få till detta på, är att minska antal kalorier du förbrukar eller ganska enkelt att öka mängden fysisk aktivitet

Det är lätt att få i sig för stora mängder av keto-vänlig mat, som avokado, olivolja, feta mejeriprodukter och nötter. Kom ihåg att dessa matvaror har ett högt kaloriinnehåll! 

En av fördelarna med keto-dieten, är att den kommer ge dig en bra mättnadskänsla som varar länge. Det beror på att dieten är rik på fett och protein. 

Se bara till att portionerna inte blir för stora och försök undvika mellanmål mellan måltiderna.

Om du klarar av att ha portionerna under kontroll, och i tillägg ökar mängden fysisk aktivitet, har du kommit långt på vägen för att lyckas med keto! 

Läs också: KETO: EN DIETPLAN SOM KAN FÖRÄNDRA DITT LIV

4. Du har ett orealistiskt viktmål

Kanske lägger du helt enkelt ribban för hög för dig själv?

Även om det stämmer att du kan gå ner mycket i vikt på en ketogen diet, är det viktigt att du inte går ner i vikt för snabbt. Och exakt hur mycket du kommer gå ner, kan varie mycket från person till person. 

Nyckeln till en hälsosam viktnedgång är att inte gå ner mer än 0,5 – 1 kg per vecka (beroende på din vikt).

Ett tips är också att lägga till styrketräning för att öka muskelmassan, vilket kommer påskynda din förbränning. Inte minst är styrketräning bra för vår benhälsa.

Dessutom: Istället för att enbart förlita dig på vikten, bör du hellre mäta bredden runt armar, lår och midja varje vecka för att följa dina framsteg.

5. För mycket stress och för lite sömn

Forskning visar att stress, särskilt kronisk stress och brist på sömn, kan påverka din viktnedgång negativt.

När din kropp konstant går på högvarv, producerar den nämligen för mycket av hormonet kortisol. 

För höga nivåer av kortisol, även känt som stresshormonet, kan få kroppen till att lagra fett, speciellt i mag-regionen.

Det är inte ovanligt att drabbas av kronisk stress om du sover för lite. Flera studier visar att brist på sömn kan påverka hungerreglerande hormoner, som leptin och ghrelin, och därmed ge dig ökad aptit.

Du kan minska stress och öka din sömnkvalitet genom att prova meditation, yoga eller använda mindre tid på elektroniska prylar.

Behöver DU HJäLP FöR att NÅ ditt ViKTMÅL?

Nu har vi sett på 5 vanliga anledningar till att du inte går ner i vikt med hjälp av keto. Men har du kanske lust på extra hjälp för att minska aptiten när du ska dra ner på kolhydrater? MetaBurn är ett kosttillskott som bland annat innehåller 350 mg camellia sinensis, som kan bidra till att minska aptiten. Produkten innehåller även 50 mg chili och 200 mg wakameextrakt. Även wakame kan bidra till att påverka fettmetabolismen och minska aptiten. Krom kan dessutom bidra till att upprätthålla en normal blodsockernivå.

metaburn boks

PROVA METABURN I 60 DAGAR

50% RABATT – ENDAST 199:-

Skriv in ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med information kopplat till ditt personnummer, där du läser mer om abonnemanget och villkoren innan du beställer. Du beställer ingenting nu.

Källor: