Blir du smalare av att skippa frukost?

Återigen hamnar frågan om frukost eller inte på bordet. För om du äter frukost i god tro om att detta är viktigt för vikten kan du ha levt på en myt.

Siffror från Ipsos visar att 65 procent av norrmännen äter frukost varje dag, medan 25 procent hoppar över frukost två eller fler dagar i veckan. Frågan är om många av de som äter frukost dagligen gör det för att de har hört att ”det är viktigt för ämnesomsättningen, ja!”.

Tvärtom, kan det att stå över mat tidigt på morgonen faktiskt vara en fördel om målet är att gå ner i vikt. Då förlänger du den naturliga nattfastan några extra timmar fram till lunch. 

Så om du önskar att gå ner i vikt visar nyare forskning att det kan vara bra att vänta med dagens första måltid til lunch.

Det betyder dock inte att det bara är fördelar med att hoppa över frukosten.

Nackdelen med att hoppa över frukost …

Studier har visat att genom att hoppa över frukosten, riskerar du att äta mer i de övriga måltiderna. Till exempel visar forskning att äta tre måltider och två mellanmål varje dag, faktiskt kan främja viktnedgång och viktkontroll.

Genom att laga en god och nyttig frukost till dig själv, följer även förmågan med att ha kontroll över portionerna: Du lär dig i större utsträckning att äta rätt portioner.

Det är dessutom lätt att falla för frestelser innan lunch, som att gå för 3 bullar för priset av 2 i kiosken på vägen till jobbet. Inte så bra direkt om du vill gå ner i vikt.

Frukosten håller dig därför mätt, och ger flera fördelar:

  • En studie från Japan visade att stillasittande män som hoppade över frukosten, även hade ökad glykemisk respons. Detta kan leda till viktökning.
  • En större studie från 2014 bland 766 vuxna, fann ut att genom att skippa frukost kan orsaka ökning i blodsockernivån, något som forskarna associerade med fetma.
  • Du kan få bättre effekt av morgonträningen: Tränar du tidigt på dagen, kan frukost göra att du presterar mer, vilket i sin tur är viktigt för att bränna fler kalorier.

Så det finns en del fördelar genom att få i sig mat tidigt på morgonen. Men för att göra frukostförvirringen komplett finns det en del positiva effekter av att INTE äta frukost också.

droppe frokost slank

Fördelen genom att hoppa över frukost

Det mest öppenbara med att skippa frukosten är att du sparar många kalorier, och är du ändå inte särskilt hungrig på morgonen, får du en stor fördel när det kommer till viktnedgång.

Och enligt forskningen kommer du inte bara gå mer ner i vikt, du kan även få ökad energi:

  • Genom att vänta till lunch är egentligen bara en form av periodisk fasta, så som till exempel 16:8 dieten, där du ska äta i ett åttatimmarspann och fasta de resterande 16 timmarna.
  • Forskning visar att periodisk fasta kan minska det totala kaloriintaget, främja viktnedgång, ge metaboliska fördelar och förbättrad hjärthälsa. 
  • Och det är nog bara en myt att din ämnesomsättning påverkas om du hoppar över frukosten. I en studie från 2019 hittades ingen skillnad i ämnesomsättningen oavsett frukostintag. Du behöver alltså inte oroa dig över lägre förbränning.

Det Är livsstilen som Är det viktigAste

Summan av kardemumman är att allt beror på din egen livsstil och vad du själv föredrar.

Om du skippar frukosten, men hamnar på en smäll innan lunch, är det såklart bättre med en hälsosam och näringsrik frukost.

Men om du klarar att hålla dig till lunch, och inte överäter i de övriga måltiderna är det en fördel att hoppa över frukosten för viktens skull.

Til syvende og sist er dette som får deg ned i vekt: 

Att äta mindre kalorier än vad du förbränner.

KickstartA fÖrbrÄnningen 

Om du skippar frukost eller inte – ett kosttillskott som MetaBurn kan vara till hjälp när du ska ner i vikt. MetaBurn innehåller 350 mg camellia sinesis som kan bidra till att hjälpa med viktkontroll, förbränning och till att minska aptiten, i tillägg till 50 mg chili och 200 mg wakameextrakt. Wakame kan bidra till att påverka fettmetabolismen och kan även bidra till att minska aptiten. I tillägg bidrar vitamin B3, B6 och B9 till normal energiomsättning. Krom bidrar till att upprätthålla en normal blodsockernivå, som kan ha en effekt på sötsuget.

God lunch!