Därför kan det löna sig att fasta varannan dag

Även om en lågkalori-diet fungerar, kan den vara svår att följa över tid. Ett mycket enklare sätt till att gå ner i vikt, kan helt enkelt vara att sluta äta varannan dag.

Enkelt förklarat fastar man en dag, och tillåter sig själv en inte så liten matfest nästa dag.

Ätmönstret kallas intermittent fasta, det vill säga att du växlar mellan att äta och fasta, en metod som har vunnit mycket popularitet de senaste åren. Bland annat svär kändisar som Nicole Kidman, Jennifer Aniston och Halle Berry till denna typ ätmönster. 

Kan ge betydande viktnedgång

En nyligen genomförd genomgång av över 25 olika studier tyder på att en fastande diet kan ge betydande viktminskning förutom att förbättra den metaboliska hälsan hos personer som är överviktiga. 

Studien är publicerad i Annual Review of Nutrition i oktober 2021 och tar upp tre vanliga typer av periodisk fasta:

Alla dessa former av fasta har visat sig att ge mild till måttlig viktnedgång (1% – 8% av baslinje-vikten), något som gör dem lika effektiva som mer traditionella dieter där du ska räkna kalorier och se till att ha kaloriunderskott. 

Bättre aptit-reglering

Förutom den öppenbara fördelen med att du går ner i vikt, visar genomgången att intermittent fasta även kan vara fördelaktigt för att minska blodtryck och insulinresistens, och i vissa tillfällen även kan sänka kolesterol- och triglyceridnivåer. 

Dessutom såg man andra hälsofördelar, såsom förbättrad aptitreglering.

Fasta varannan dag

Enligt genomgången var resultatet en viktminskning på hela 3%-8% av kroppsvikten över en period på tre till åtta veckor, med en topp efter 12 veckor hos de som fastade varannan dag. 

Med denna typ fasta kan du unna dig upp till 500 kalorier på de såkallade fastdagarna.

Ett interessant fynd var att deltagarna som följde denna typ av fasta, inte överåt på de såkallade ”matfest-dagarna”, vilket resulterade i en mild till måttlig viktnedgång.

telle kalorier
Fördelen med att fasta är att du slipper att räkna kalorier, så dieten är lika effektiv som en lågkalori-diet

5:2 dieten och tidsbegränsat ätande

Även 5:2 dieten kunde visa till liknande resultat. Denna typ av intermittent fasta innebär ett kaloriintag på omkring 2000 kalorier för kvinnor och 2200 kalorier för män fem dagar i veckan. Du fastar två dagar i veckan, det vill säga att du äter maximalt 500 kalorier om du är kvinna och 600 kalorier om du är man på dessa två dagar. 

Slutsatsen var att du kan uppleva en betydande viktminskning både genom att fasta varannan dag, och 5:2 dieten. Dessa alternativ var lika effektiva som kaloribegränsade dieter. 

Båda formerna av fastande dieter visade att deltagarna kunde upprätthålla en viktminskning på i genomsnitt 7% av kroppsvikten under ett helt år.

Resultaten visade också att de som åt innanför ett tidspann mellan 4-10 timmar, i genomsnitt gick ner 3% av kroppsvikten, oavsett när de valde att äta inom detta tidspann. 

Är fasta något för mig?

Nu kanske du undrar om du inte kommer känna dig slö och få dålig koncentration när du fastar? Men enligt forskarna är det inte så. 

Tvärtom upplevde deltagarna en energikick de dagarna de inte åt. En fördel med periodisk fasta är dessutom att du kan äta mer eller mindre vad du vill i den perioden du ska äta. 

Du lurar kroppen till att äta lite mindre, och det är därför du går ned i vikt. 

Läs även: EN GUIDE TILL PERIODISK FASTA MED 16:8 DIETEN

Det är dock vanligt att uppleva vissa biverkningar under de två första veckorna med fasta, som huvudvärk, yrsel och förstoppning. Det är därför viktigt att du får i dig tillräckligt med vatten för att förhindra uttorkning. 

Om du tränar, rekommenderas det även att du äter dagens fastmåltid efter träning. 

För att undvika förstoppning, är det rekommenderat att äta mycket frukt, grönsaker och fullkorn för att öka fiberintaget. 

Inte för alla

Det finns vissa människor som inte bör följa en fastande diet:

  • Gravide och ammande kvinnor
  • Barn under 12 år
  • Personer med sårbarhet för ätstörningar

Kickstarta förbränningen

Oavsett om du väljer att fasta eller inte – kan ett kosttillskott som MetaBurn vara till hjälp när du ska ner i vikt. MetaBurn innehåller 350 mg camellia sinesis som kan bidra till att hjälpa med viktkontroll, förbränning och till att minska aptiten, i tillägg till 50 mg chilli och 200 mg wakameextrakt. Wakame kan bidra till att påverka fettmetabolismen och kan även bidra till att minska aptiten. I tillägg bidrar vitamin B3, B6 och B9 till normal energiomsättning. Krom bidrar till att upprätthålla en normal blodsockernivå, som kan ha en effekt på sötsuget.