KETO: En dietplan som kan förändra ditt liv

Vill du gå ner i vikt, men har ingen aning om vart du ska starta? Säg hej till KETO, med denna dietplanen kommer din kropp tvingas använda fett som bränsle istället för kolhydrater. Resultatet? En synligt stramare kropp! 

Keto, även kallat för ketogen diet, blev populär på 1990-talet, men intresset har under de senare åren blivit extremt populärt. Det beror på att dieten är extremt effektiv för att gå ner i vikt, i tillägg till en hel del positiva effekter som klarare huvud, mer energi och bättre humör. 

Själva kärnan i en ketogen diet är att kroppen går från att använda glukos som det primära bränslet, till att använda fett som en förbränningskälla. Därför kommer kilona omedelbart att börja rinna bort när din kropp går in i det som kallas ketos.

Du kan läsa ALLT om ketos och ketogen diet här!

I denna artikeln ger vi dig den kompletta kostplanen för dig som vill gå ner i vikt med hjälp av keto. 

Detta är KETO

På en ketogen diet minskar du kolhydratintaget till max 20 till 50 gram per dag. Du äter runt 10-20% protein och faktiskt så mycket som 70-80% av ditt matintag bör komma från fett. 

Denna mer eller mindre drastiska minskning av kolhydrater tvingar din kropp till att använda fett som den viktigaste energikällan, istället för glukos. Detta tillstånd kallas för ketos. 

Medans du är i ketos använder din kropp ketoner, alltså molekyler som levern producerar från fett när glukoslagren är minskade. 

kostholdsplan ketogen diett

Det kan låta motsägelsefullt att du vill bränna fett genom att äta mer fett, men forskning visar att en ketogen diet mer effektiv än dieter med lågt fettinnehåll.

Inte minst ökar en keto-diet mättnadskänslan, vilket är särskilt användbart när du vill gå ner i vikt.

Låt oss nu se på hur du kan komma igång med dieten redan idag!

Kostplan: keto-diet

Det första du behöver göra är att fylla kylskåp, lådor och skåp med keto-vänlig mat. Som du förstår har tiden kommit för att bli av med kolhydraterna!

För att göra det lättare att lyckas, ska skåpen framöver att vara fulla av ingredienser som har hög fetthalt och mycket protein.

En allmän tumregel är: 

Ju lägre kolhydratintag, desto lättare är det att hålla sig i ketos!

Detta är keto-vänlig mat:

  • Ägg
  • Fågel: Kyckling och kalkon.
  • Fet fisk: Lax, sill och makrill.
  • Kött: t.ex biff och fläsk.
  • Feta mejeriprodukter: Yoghurt, smör och grädde.
  • Fet ost: Cheddar, mozzarella, brie, getost och cream cheese.
  • Nötter och frön: Macadamianötter, mandlar, valnötter, pumpafrön, jordnötter och linfrön.
  • Nötsmör: Naturligt jordnöts-, mandel- och cashewsmör.
  • Sunt fett: Kokosolja, olivolja, avokadoolja, kokossmör och sesamolja.
  • Avokado: Hel avokado kan läggas till nästan alla måltider eller snacks.
  • Grönsaker utan mycket stärkelse: Grönkål, broccoli, tomater, svamp och paprika.
  • Kryddor: Salt, peppar, ättika, citronsaft, färska örter och kryddor.

Undvik alla livsmedel i listan nedan:

  • Bröd och bakverk: Vitt bröd, grovt bröd, kakor, kex, bullar och frallor.
  • Sötsaker och sockerhaltig mat: Socker, glass, godis, lönnsirap, agavesirap och kokossocker.
  • Söta drycker: Läsk, juice, sötat te och sportsdrycker.
  • Pasta: Spaghetti och nudlar.
  • Spannmål och spannmålsprodukter: Vete, ris, havre, frukostblandningar och tortillas.
  • Grönsaker med mycket stärkelse: Potatis, sötpotatis, majs, ärtor och pumpa.
  • Bönor och baljväxter: Svarta bönor, kikärtor, linser och kidneybönor.
  • Frukt: Citrus, vindruvor, bananer och ananas.
  • Högkolhydratsåser: Barbecuesås, sockerhaltiga salladsdressingar och dipsåser.
  • Vissa alkoholhaltiga drycker: Öl och sockerhaltiga drinkar.

Om du funderar på hur mycket protein, kolhydrater och fett det är i ett livsmedel, kan du enkelt söka upp det i Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas HÄR.

Så då är kylskåp och skafferiet förberett för en ketogen diet: Nu funderar du kanske på vad i hela friden du ska äta som nästa måltid?

Nedan får du en hel veckomeny som kommer hjälpa dig med att komma igång snabbt, och in i ketos så fort som möjligt!

avokado kostholdsplan
SMAKRIK KETO-RÄTT: Avokado med ägg och bacon som ger god mättnadskänsla

För övrigt räknas all dryck nedan som KETO-vänlig!

  • Vatten: Fyll på rikligt med vätska för att upprätthålla vätskebalansen
  • Kolsyrat vatten: Ramlösa, Loka och annat kolsyrat vatten
  • Kaffe: Tillsätt gärna en sked grädde eller smör i kaffet
  • Grönt te: Grönt te smakar gott och ger många hälsomässiga fördelar

Komplett 7 dagars KETO-meny

MÅNDAG

Frukost: Två ägg stekta i smör serverat med sauterade grönsaker.

Lunch: En burgare med ost, svamp och avokado, toppat med grönsaker.

Middag: Fläskkotletter med gröna bönor stekta i kokosolja.

TISDAG

Frukost: Svampomelett.

Lunch Tonfisksallad med selleri och tomat.

Middag: Stekt kyckling med gräddsås och broccoli.

ONSDAG

Frukost: Paprika fylld med ost och ägg.

Lunch: Ruccolasallad med hårdkokta ägg, kalkon, avokado och blåmögelost.

Middag: Grillad lax stekt i kokosolja.

TORSDAG

Frukost: Fet yoghurt toppat med nötter.

Lunch: Biff med blomkålris, ost, örter, avokado och salsa.

Middag: Biff med ostgratinerad broccoli.

FREDAG

Frukost: Avokado med kokt ägg.

Lunch: Ceasarsallad med kyckling.

Middag: Fläskkotletter med grönsaker.

LÖRDAG

Frukost: Blomkåltoast toppat med ost och avokado.

Lunch: Laxburgare med pestofyllning.

Middag: Köttbullar serverat med zucchini-nudlar och parmesanost.

SÖNDAG

Frukost: Chiapudding som är gjord på kokosmjölk, toppat med kokos och valnötter.

Lunch: Grön sallad med hårdkokta ägg, avokado, ost och kalkon.

Middag: Kyckling i curry.

Keto-vänlig mat kan alltså bestå av en rad läckra och smakrika rätter. Efter ett tag kommer du upptäcka att det är busenkelt att förstå sig på mängdförhållandet mellan kolhydrater, proteiner och fett. Och då kommer du enkelt kunna sätta ihop nya måltider själv.

kostholdsplan handleliste
Se till att köpa några av matvarorna nedan nästa gång du går till butiken.

INKÖPSLISTA – ketogen diet

  • Kött och fågel: Nötkött, kyckling, kalkon och fläsk.
  • Fisk: Fet fisk som lax, sardiner, makrill och sill.
  • Skaldjur: Ostron, räkor och pilgrimsmusslor.
  • Ägg
  • Feta mejeriprodukter: Osötad yoghurt, smör, grädde och crème fraîche.
  • Oljor: Kokosnöt- och avokadooljor.
  • Avokado: Köp en blandning av mogna och omogna avokados så att du har ett lager.
  • Ost: Brie, cream cheese, cheddar och getost.
  • Frysna eller färska bär: Blåbär, hallon, björnbär.
  • Nötter: Macadamianötter, mandlar, pekannötter, pistagenötter.
  • Frön: Pumpafrö, solrosfrö, chiafrö.
  • Nötsmör: Mandelsmör, jordnötssmör.
  • Färska eller frysna lågkolhydratgrönsaker: Svamp, blomkål, broccoli, grönsaker, paprika, lök och tomater.
  • Kryddor: Havsalt, peppar, salsa, örter, vitlök, ättika, senap, oliver och kryddor.

Behöver du hjälp för att nå ditt viktmål?

Nu har du fått en komplett inköpslista i tillägg till en 7 dagars meny för att komma igång med KETO. Men du kanske vill ha extra hjälp för att minska aptiten när du ska dra ner på kolhydraterna?

MetaBurn är ett kosttillskott som innehåller bland annat 350 mg camellia sinensis som kan bidra till att minska aptiten. Produkten innehåller även 50 mg chili och 200 mg wakameextrakt. Även wakame kan bidra till att påverka fettmetabolismen och minska aptiten. Krom kan dessutom bidra till att upprätthålla en normal blodsockernivå.

metaburn boks

PROVA METABURN I 60 DAGAR

50% RABATT – ENDAST 199:-

Skriv in ditt personnummer

Du skickas vidare till ett förhandsfyllt beställningsformulär med information kopplat till ditt personnummer, där du läser mer om abonnemanget och villkoren innan du beställer. Du beställer ingenting nu.