Därför är du hungrig hela tiden

I utgångspunkten är hungerkänsla en naturlig signal från kroppen om att du behöver mat. Men om du är hungrig hela tiden kan det vara att du äter fel mat. Det kan också bero på för lite sömn eller att du får i dig för lite vätska.

I denna artikeln kollar vi på orsaker till att du känner dig hungrig, och vad du kan göra för att behålla mättnadskänslan genom hela dagen. 

Det finns nämligen mat som stimulerar aptiten, och som gör dig konstant hungrig, men det kan också vara så enkelt som att du äter för lite mat eller fel typ av mat genom dagen. 

Nedan ser vi på olika anledningar till att magen ibland låter som en kvartett. 

Läs också: KALORIKALKYLATOR: HUR MÅNGA KALORIER BEHÖVER JAG?

Du ÄTER fel mat

Till exempel har rätt mängd protein visat sig vara viktigt för att hålla sig bra och mätt. Anledningen är att proteiner har hungerreducerande egenskaper, och proteiner bidrar till att öka produktionen av hormoner som talar om för kroppen när du är mätt.

Om du får i dig för lite proteiner, kan resultatet bli att du känner dig hungrig. 

Gör det till en vana att inkludera proteinrik mat i kosten. Exempel på proteinrik-mat är kött, fisk, ägg, baljväxter (ärtor, bönor och linser) mjölkprodukter och grova kornprodukter.

I tillägg är fiskpålägg som makrill i tomat, rökt lax eller tonfisk en bra källa till proteiner. 

ÄT flerA måltider 

I en stressig vardag är det lätt att hoppa över vissa måltider. Men om du kämpar med att vara hungrig hela tiden, kan det löna sig att prioritera 3-4 huvudmåltider.

Det betyder frukost, lunch, middag och kvällsmat. Och inkludera gärna ett par mellanmål också. 

Läs också: ALLT OM MAT SENT PÅ KVÄLLEN

Det är vanligt att kroppen skickar ut hungersignaler när det har gått 3 till 4 timmar sen din senaste måltid. Då kan du känna hungerkänslan som kurrande i magen. 

Men om kurrandet börjar långt innan har du förmodligen fått i dig för lite eller fel mat till huvudmåltiden.

Sulten hele tiden spis fire måltider
TRE MÅLTIDER: Ha gärna som mål att få i dig minst 3 hvudmåltider i tillägg till ett mellanmål

Fyll på med fiber

I tillägg till att äta proteiner, har fiber den egenskapen att det expanderar magsäcken och ger en bra mättnadskänsla. Exempel på fiberrik mat är fullkorn som korn, havre och fullkornsvete, grönsaker, frukt, nötter och frön.

En av dina fallgropar är kanske att du ofta äter ljust bröd eller limpa. Dessa innehåller lite eller inga fibrer.

Istället bör du:

  • Gå för grova knäckebröd/bröd istället för ljusa bröd
  • Välja matvaror som fisk, ägg, baljväxter, bönor och linser
  • Se till att minst ⅓ av middagstallriken består av grönsaker
  • Äta en handfull nötter eller grönsaker som mellanmål

Kanske sover du fÖr lite?

Vi vet att sömn är viktigt för en god hälsa. Men visste du att sömn också spelar en viktigt roll när det kommer till att reglera din aptit?

Det beror på att sömn i hög grad påverkar det aptitstimulerande hormonet ghrelin. 

Brist på sömn leder helt enkelt till högre nivåer av detta hormonet, och resultatet är att du känner dig mer hungrig när du lider av sömnbrist.

Till exempel visar en studie på 15 personer att så lite som en natt med lite sömn, bidrog till att göra deltagaren mer hungrig, och de åt faktiskt portioner som var 14% större jämfört med dem som hade sovit gott i 8 timmar.

Dessutom är en god natts sömn viktigt för att få upp lagret av hormonet leptin i kroppen. En av uppgifterna till leptin är nämligen att ge dig en bra mättnadskänsla. Det är därför vi gärna kallar detta hormonet för mättnadshormonet. 

Se därför till att ha en bra balans mellan båda dessa hormoner genom att få tillräckligt många timmar med oavbruten sömn varje natt.

Läs också: BLIR DU SMALARE AV ATT SKIPPA FRUKOST?

Du kan LIDA av VÄTSKEBRIST

Vatten är viktigt både för att reglera vår kroppstemperatur genom svettning, smörjande effekt på lederna, bättre matsmältning och för att transportera näring och oxygen till cellerna. 

Allra minst har vatten den effekten att det kan minska aptiten om vi dricker innan en måltid.

Bland annat visar studier till att deltagare som drack 2 glas vatten innan en måltid i snitt åt 600 färre kalorier, jämfört med de som inte drack vatten.

Kom också ihåg att du får i dig vätska via matvaror som frukt och grönt. Summan av allt du får i dig under en dag, hjälper dig med att hålla dig hydrerad.

MINSKA aptiten med MetaBurn

Inte minst kan ett kosttillskott som MetaBurn med bland annat 350 mg camellia sinensis bidra till att minska aptiten. Produkten innehåller även 50 mg chili och 200 mg wakameextrakt. Även wakame kan bidra till att påverka fettmetabolismen och minska aptiten. Krom kan dessutom bidra till att upprätthålla en normal blodsockernivå.

En stabil blodsockernivå kan göra det enklare att ha kontroll över ditt sötsug.