Hur man går ner i vikt utan att träna

Är du bland dem som inte gillar att träna, men som samtidigt vill gå ner i vikt? Här får du hemligheten till att gå ner i vikt utan att tänka på träning överhuvudtaget.

Det sägs att träning är nyckeln till att gå ner i vikt. Men hur är det om man verkligen inte tycker om allt som har med svett, puls och träning att göra? Behöver du verkligen träna för att gå ner i vikt? Fysisk aktivitet är med på att öka din förbränning, då träning ökar pulsen och kan ge dig mer muskelmassa. 

Men det är faktiskt möjligt att gå ner i vikt utan att träna. 

Här är 7 forskningsbaserade sätt att göra det på. Perfekt för dig som enkelt önskar att gå ner i vikt utan att göra stora ansträngningar. 

1. Ge hjärnan något att tugga på

Vår hjärna behöver tid på sig. Om du äter varje måltid för fort, så kommer inte hjärnan få med sig din måltid, och den hinner inte ge dig besked om att du faktiskt är mätt. Det kan lätt göra att du kommer äta mer.

Men det du egentligen önskar, är ju att äta mindre

Det handlar alltså inte bara om en hälsosam kost, men om att äta saktare så att hjärnan kan ge dig en signal om att du är mätt och har fått tillräckligt att äta.

En ny studie visar att de som äter maten fort, har större chans till att gå upp i vikt än de som äter sakta.

I snitt tuggar vi varje tugga 15 gånger. Men om du tar dig extra tid, och tuggar 40 gånger, kommer du reducera ditt kaloriintag med hela 12 procent, visar en undersökning publiserat i American Journal of Clinical Nutrition.

2. Servera på en mindre tallrik

Du kan faktiskt lura din hjärna. Om du serverar maten på en mindre tallrik, kommer hjärnan tro att du har ätit mer än vad du egentligen har gjort.

Därför kan det vara en idé att lägga onyttig mat på en liten tallrik, bara för att få i sig mindre kalorier.

Det handlar i grund och botten om att äta mindre portioner. Stora portioner är nämligen kopplat till övervikt.

I de senaste åren har portionerna växt, och detta ser vi exempel på både hemma i vårt egna kök och på restauranger.

gå ned i vekt med rød tallerken
Att äta från en röd tallrik ska göra att du äter mindre.

Om du vill lura din hjärna mer, kan du använda en röd tallrik. Forskning visar nämligen att vi äter mindre från en röd tallrik än vad vi gör från vita och blå tallrikar. Orsaken kan vara så enkel som att vi kopplar rött med en stoppsignal.

Du kommer långt på vägen bara genom att äta lite mindre kalorier. Detta är ett enkelt sätt att gå ner i vikt utan att träna. 

3. Ja till proteiner

Visste du att proteiner kopplas till viktminskning? Även fast du inte tränar eller tar bort kalorier?

Det sägs att proteiner har en egen förmåga till att skapa mättnadskänsla, något som kan reducera ditt matintag och göra att du äter mindre kalorier.

Proteiner har nämligen påverkan på flera hormoner som styr hunger- och mättnadskänslan – bland annat ghrelin och peptid.

I en studie hittade man att genom att öka proteinintaget från 15% till 30% hjälpte deltagarna till att äta 441 färre kalorier varje dag, något som i snitt blev en viktnedgång på 5 kilo.

De gjorde ingenting annat för att reducera sitt matintag. 

ned i vekt med egg til frokost
En frukost med mycket proteiner ökar chansen att gå ner i vikt utan att träna.

I praktiken betyder detta att till exempel byta ut en frukost med mycket korn till en frukost med mycket proteiner, så som ägg. Ägg till frukost hade en positiv effekt i en studie bland överviktiga kvinnor.

Kvinnorna började även att äta färre kalorier de nästa 36 timmarna.

Exempel på proteinrik mat är kycklingbröst, fisk, grekisk yoghurt, quinoa och mandlar. 

4. Drick vatten

Du kan också dricka vatten för att gå ner i vikt. Det kan speciellt löna sig att dricka innan du ska äta. 

Forskning visar att genom att dricka en halv liter vatten 30 minuter innan en måltid, kan reducera hungerkänslan och kaloriintaget.

Deltagarna som drack vatten innan måltiden, gick ner hela 44% mer i vikt i löpet av en 12-veckorsperiod, jämfört med de som inte drack vatten.

Om du har som vana att dricka mycket läsk och juice, kan du försöka att byta ut något av mängden med vatten – och du kommer garanterat märka effekt. 

Byt gärna ut de söta dryckerna till hälsosammare alternativt som vatten, grönt te och kaffe.

Läs också: Kan grönt te göra dig smal?

5. Ät i en elfri zon

Det lönar sig alltså att äta långsamt och tugga mer. Men detta kan vara svårare att göra om du äter samtidigt som du kollar på TV.

Tvärtom visar det sig att genom att äta samtidigt som du ser på TV eller utsätter dig för andra distraktioner, kan göra att du får i dig hela 10% mer än vad du hade gjort om du inte var distraherad.

Om du ständigt äter framför TV-en eller andra elektroniska prylar, ökar chansen att du äter mer per dag. På sikt kan dessa kalorier ha mycket att säga kring din vikt.

6. Sov mer, stressa mindre

Visste du att det finns ett sammanhang mellan aptit och sömn?

Om du sover dåligt, kan du störa de aptitreglerande hormonerna hormonene leptin och ghrelin. Det är de som ger dig besked om att du är mätt eller hungrig. Dessutom kommer kortisolnivån stiga om du utsätter dig för mycket stress.

Resultatet är ökad hungerkänsla och du blir mer sugen på onyttig mat. En natt med lite sömn ökar alltså chansen för att få i sig för mycket kalorier.

7. Ner i vikt med MetaBurn

Det finns kosttillskott som kan hjälpa dig gå ner i vikt. MetaBurn innehåller 350 mg camellia sinesis som kan hälpa till med viktkontroll, förbränning och för att minska aptiten, i tillägg till 50 mg chili och 200 mg wakameextrakt. Wakame påverkar fettmetabolismen och kan också bidra till att minska aptiten. I tillägg bidrar vitamin B3, B6 och B9 till en normal energiomsättning.

Med MetaBurn i kroppen kommer du märka att det blir lättare att äta mindre, och svårare att lägga på sig. Och det helt utan att träna.